انواع گلس گوشی و هر آنچه که باید بدانید

اولین پیشنهادی که هنگام خرید گوشی موبایل از طرف فروشنده به ما می شود خرید لوازم جانبی مهم آن موبایل است. یکی از مهم‌ترین لوازم جانبی گوشی موبایل محافظ صفحه نمایش و یا همان گلس گوشی است. گلس ها از صفحه نمایش گوشی در برابر خط و خش و شکستگی جلوگیری می کنند بنابراین انتخاب بهترین گلس یکی از مهم ترین ها است و البته باید درباره آن ها کمی دانش فنی داشت تا بتوان گلس با کیفیت خریداری کرد.

انواع گلس ها در بازار وجود دارند که هر کدام ویژگی و قابلیت خاص خود را دارند. در ادامه این مطلب شما را با انواع گلس گوشی موبایل و سؤالات متداول آن ها آشنا می کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

انواع گلس گوشی

گلس گوشی – محافظ صفحه نمایش گوشی چیست؟

گلس نوعی محافظ شفاف است که برای محافظت از صفحه نمایش گوشی روی گوشی می‌چسبد. همان‌طور که می دانید صفحه نمایش گوشی بسیار حساس و گران قیمت است. اگر به طور ناخودآگاه گوشی از دستتان بیفتد و یا ضربه ای به صفحه نمایش آن وارد آید، احتمال آنکه صفحه نمایش گوشی آسیب ببیند بسیار زیاد است.

گوشی هایی که امروزه به بازار عرضه شده اند دارای سنسورهای تاچ یا همان لمس گوشی هستند که روی صفحه نمایش قرار دارند و با وارد شدن ضربه به صفحه گوشی این سنسورها مختل می شوند، اما اگر گلس روی صفحه نمایش گوشی چسبیده باشد احتمال آسیب دیدن سنسورها و همچنین خود صفحه نمایش گوشی بسیار کم می شود.

گلس ها بسیار شفاف و نازک هستند به همین علت چسباندن آن ها روی صفحه نمایش گوشی علاوه بر جلوگیری از خط و خش و ضربه از وضوح تصویر هم کم نمی کند.

آیا استفاده از گلس برای گوشی ضروری است؟

گوشی های هوشمند امروزی که به بازار عرضه شده اند از صفحه ی نمایش Gorilla Glass گلس استفاده می کنند که مقاومت بسیار بالایی در برابر خط و خش و ضربه دارند. بااین‌حال نمی توان تضمین کرد که با وجود همچون صفحه نمایشی با افتادن گوشی از دستت ضربه ای به آن وارد نشود و یا در گذر زمان بر روی صفحه نمایش خط و خشی ایجاد نشود. به همین علت قرار دادن یک گلس مناسب بر روی گوشی بسیار ضروری است تا بعدها مجبور به تعویض صفحه نمایش گوشی نشوید.

معرفی انواع گلس گوشی:

همان‌طور که گفتیم گلس ها دارای انواع مختلفی از نظر جنس و مدل هستند. علاوه بر این نحوه نصب گلس ها نیز متفاوت است. به طور کلی باید گفت دو نوع گلس در بازار موجود است.

- گلس معمولی: این نوع گلس ها، گلس های ساده ای هستند که تنها برای گوشی های ساده مورد استفاده قرار می گیرند و برای گوشی هایی که دارای لبه های خمیده هستند مناسب نیستند زیرا نمی توانند لبه های خمیده گوشی را پوشش دهند.

- گلس فول یا همان تمام صفحه: این نوع گلس ها تمام قسمت های صفحه نمایش گوشی را پوشش می دهند. بعضی گوشی ها دارای لبه های خمیده هستند که با نصب گلس فول می توانید تا حد زیادی آن ها را در برابر خط و خش و ضربه محافظت کنید. درواقع این نوع گلس ها بهترین گلس برای گوشی های خمیده به شمار می آیند.

دو نوع گلس فول وجود دارد یکی گلس فول چسب و دیگری گلس دور چسب. گلس فول چسب تمام قسمت های آن به صفحه نمایش گوشی می چسبد اما گلس دور چسب تنها دور تا دور گلس چسب دارد.

معرفی گلس ها از نظر جنس:

گلس های گوشی از نظر جنس دارای انواع مختلفی هستند که ویژگی های خاص خود را دارند. در ادامه پر استفاده ترین آن ها را بیان می کنیم.

معرفی انواع گلس گوشی

TPU (ترموپلاستیک پلی یورتان):

گلس های TPU از انعطاف پذیری بالایی برخوردار هستند. این نوع گلس ها دارای دو نوع چسب دار و بدون چسب در بازار وجود دارند که نوع چسب دار آن برای انتخاب بهترین گزینه است زیرا کمترین حباب را روی صفحه نمایش ایجاد می کند. کار کردن با گلس TPU کمی مشکل است زیرا در هنگام لمس کمی اصطحکاک ایجاد می کند. گلس TPU به دلیل انعطاف پذیری که دارد در برابر ضربه و خط و خش مقاوم است و لبه های گوشی را نیز پوشش می دهد.

PET (پلی‌اتیلن تریفتالات):

PET از جنس پلاستیک است و از نوع گلس های معمولی به شمار می آید و مقاومت بسیار کمی در برابر ضربه و خط و خش دارند و همچنین از وضوح کمتری برخوردار هستند. این نوع گلس ها تخت هستند و مناسب گوشی هایی که دارای لبه های تخت هستند نمی باشند. از قیمت کمتری نسبت به دیگر گلس ها برخوردارند.

Nano-Glass (گلس محافظ صفحه نانو):

گلس های نانو از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند زیرا از جنس نانو پلیمر هستند. این نوع گلس ها با وجود ضخامت کمی که دارند در برابر ضربه تکه تکه نمی شوند؛ اما ایرادی که ضخامت کم این گلس ها دارند این است که احتمال افتادن خط و خش روی صفحه نمایش گوشی وجود دارد. گلس های نانو با سختی 9H به بازار عرضه شده اند و ویژگی که دارند آنتی رفلکس بودن آن ها است. بدین معنا که نور و اشعه ای به چشم شما بازتاب داده نمی شود و به راحتی می توانید از گوشی خود در برابر نور استفاده کنید. باید به این نکته توجه داشته باشید که گلس های نانو با وجود اینکه حین ضربه نمی شکنند اما این امکان وجود دارد که ضربه به صفحه نمایش اصلی گوشی وارد آید.

Tempered Glass (گلس حرارت دیده):

گلس های حرارت دیده از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند و در برابر ضربه و خط وخش نیز بسیار ایمن هستند. دو مدل فول چسب و دور چسب از این نوع گلس در بازار موجود است. نوع خمیده این نوع گلس ها نیز در بازار وجود دارند که تنها مخصوص گوشی های دارای لبه های خمیده هستند و به راحتی قابل نصب روی صفحه نمایش گوشی هستند. بهترین نوع گلس حرارت دیده گلسی است که با سختی 9H به بازار عرضه شده که از جنس شیشه بوده و وضوح بسیار بالایی دارند.

گلسUV:

گلس UV یا فرابنفش گلسی است که با توجه به مکانیزم خاصی که دارد از تابش نور فرابنفش از صفحه نمایش گوشی به چشم جلوگیری می کند و در واقع با این کار از آسیب رسیدن به چشم جلوگیری می کند.

هرچند گوشی هایی که امروزه به بازار عرضه شده اند و از قابلیت  Blue Light Filter برخوردار هستند که با روشن کردن آن از تابش نور آبی و بنفش می کاهد اما خرید یک گلس UV نیز بهترین پیشنهاد ما به شما است تا هم از چشمان خود و هم از صفحه نمایش گوشی محافظت کنید.

اصطلاحات روی جعبه گلس:

بررسی انواع گلس گوشی

سختی 9H:

احتمالاً در هنگام خرید محافظ صفحه نمایش گوشی با عبارت 9H روبرو شده اید. این عبارت بدین معنا است که اگر شما با یک مداد 9H روی گلس بکشید به هیچ عنوان روی آن گلس خراشی ایجاد نمی شود. در واقع 9H سخت ترین مداد در بین مدادهای استاندارد است.

گلس گوشی (9D Tempered):

از فیلترهای نوری ویژه در این نوع گلس ها استفاده می شوند که افزایش ضریب نفوذ نور یکی از وظایف آن ها می باشد. به طور کلی وجود این فناوری برای تولید کیفیت تصویر و همچنین تولید رنگ واقعی ضروری است. این نوع گلس ها از ضخامت کمی برخوردارند به همین علت نور به خوبی از آن ها عبور می کند.

شاتر پروف یا شیشه نشکن (Shatter Proof):

این فناوری روی گلس ها عملکردی همانند شیشه اتومبیل دارد تنها تفاوتی که دارند این است که روی صفحه نمایش گوشی موبایل قرار می گیرند.

پوشش نانو ضد چربی (Oleophobic Nano-coating):

گلس هایی که دارای چنین فناوری هستند اثرانگشت و یا لک چربی را به خود جذب نمی کنند؛ یعنی گلس شما همیشه تمیز است و نیاز نیست مرتب آن ها را به دلیل وجود اثر انگشت پاک کنید.

شفافیت یا وضوح گلس گوشی (Transparency):

گلس هایی با این ویژگی دارای شفافیت و یا وضوح تصویری عالی هستند که استاندارد این مشخصه ≥%90.0. می باشد.

بهترین گلس ضد ضربه:

معمولاً از گلس ها برای جلوگیری ازخط و خش روی صفحه نمایش استفاده می شوند؛ اما تا حدودی می‌توانند از ضربه نیز جلوگیری کنند. در واقع گلسی که قادر باشد از تمام ضربات جلوگیری کند وجود ندارد، با این حال گلس های در بازار موجود هستند که در برابر ضربه مقاومت بسیاری دارند همانند گلس های TPU.

ویژگی های یک گلس خوب چیست؟

همان‌طور که می دانید نصب گلس ها برای محافظت بیشتر صفحه نمایش گوشی بسیار مهم است اما گلس هایی که دارای کیفیت نامناسب هستند باعث می شوند صفحه نمایش گوشی آسیب ببیند. گلس های با کیفیت دارای ویژگی های یکسانی هستند که عبارت اند از:

- گلس ها باید دارای شفافیت بالایی باشند تا نمایشگر صفحه گوشی تیره نشان داده نشود و کاربران بتوانند تصاویر را واضح ببینند.

- گلس ها نباید اختلالی در تابش نور ایجاد کنند.

- گلس ها باید بتوانند تمام قسمت های صفحه نمایش گوشی را محافظت کنند.

- لبه های گوشی های جدید که خمیده هستند باید وسط گلس ها به خوبی پوشش داده شوند.

- گلس ها باید از چسب مقاومی برخوردار باشند تا به مرور زمان از روی صفحه نمایش گوشی برداشته نشوند.

راهنمای خرید انواع گلس گوشی

کدام گلس در مقابل خط و خش کاملاً مقاوم است؟

- گلس های تمپرد، اشیاء تیز روی آن ها اثری باقی نمی گذارند و در واقع ضد خط و خش هستند.

- گلس های TUP، به دلیل خاصیت انعطاف پذیری که دارند، خط و خش ایجاد شده روی گلس را ترمیم می کنند.

- گلس های سرامیکی، از کیفیت عالی و مقاومت بالایی برخوردار هستند.

کدام گلس‌ها دید بهتری از صفحه نمایش گوشی می‌دهند؟

گلس ها از لحاظ دید دارای چند نوع هستند که عبارت اند از شفاف، شاین، مات و پرایوسی.

- گلس های شفاف تصاویر و نور را بدون هیچ تغییری انتقال می دهند.

- گلس هایی که مات و یا UV دار هستند از چشم ها در برابر اشعه ی فرابنفش محافظت می کنند.

- گلس های شاین یا آینه ای، گوشی هایی را که صفحه نمایش آن ها خاموش است را به آینه تبدیل می کنند.

گلس های پرایوسی یا حریم خصوصی مانع دید اطرافیان به گوشی شما می شوند زیرا دارای زاویه ی دید محدود هستند.

جمع بندی:

در این مطلب قصد داشتیم شما را با انواع گلس های گوشی موبایل آشنا کنیم تا بتوانید در هنگام خرید بهترین انتخاب را داشته باشید. اکنون این سؤال برای شما پیش می آید که از کجا می توان بهترین گلس ها را خریداری کرد؟ فروشگاه اینترنتی اَکسرُن محصولات خود را با گارانتی در اختیار کاربران عزیز قرار می دهد.

اگر همچنان سؤالی درباره گلس ها دارید می توانید در قسمت کامنت ها بیان کنید تا در کمترین زمان ممکن به آن ها پاسخ دهیم.

دیدگاه شما چیست؟