راهنمای خرید لوازم جانبی موبایل + لیست کامل

امروزه همه افراد با گوشی های هوشمند سروکار دارند و می توان گفت که یکی از مهم‌ترین وسایلی است که همه جا با خود به همراه داریم، به همین علت باید ضروری ترین لوازم جانبی که می توانیم توسط آن ها از این تلفن های هوشمند محافظت کنیم را بدانیم؛ زیرا اگر به طور ناگهانی گوشی هوشمند شما بیافتد و یا خط و خراشی روی آن ایجاد شود، گوشی دیگر آن زیبایی اولیه خود را نخواهد داشت.

اکثراً همه ما لوازم جانبی موبایل را می شناسیم و از آن ها استفاده می کنیم، همانند شارژر، هندزفری، قاب گوشی، پاوربانک و غیره. داشتن بعضی از آن ها بسیار ضروری و بعضی دیگر صرفاً به دلیل راحتی و امکانات بهتر مورد استفاده قرار می گیرند.

در ادامه این مطلب، انواع لوازم جانبی موبایل و مدل های مختلف آن ها را معرفی و بررسی خواهیم کرد؛ بنابراین به شما پیشنهاد می کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

mobile accessory

چرا باید لوازم جانبی موبایل خریداری کنیم؟

گوشی های موبایل امروزه قیمت بسیار بالایی دارند و اگر ضربه ای به آن ها وارد شود و یا از دستتان بیافتد، قطعات داخلی آن آسیب خواهید دید و در برخی مواقع گوشی می‌شکند.

با استفاده از لوازم جانبی موبایل می توان از بدنه، قسمت های حساس گوشی و همچنین صفحه نمایش آن محافظت کرد. لوازم جانبی موبایل امنیت گوشی را بالا می برد و در برخی مواقع استایل و زیبایی خاصی به گوشی می دهد.

برخی مواقع عمر باتری گوشی به پایان می رسد و باید باتری جدیدی جایگزین کنید و یا شارژر گوشی خراب می شود و باید شارژر اصل و باکیفیت خریداری کنید. در بیرون از منزل و یا مسافرت برای شارژ گوشی به پاوربانک نیاز خواهید داشت و یا برای گوشی دادن به موسیقی دلخواه خود به هندزفری با کیفیت نیازمند خواهید بود. شرکت های تولید کننده لوازم جانبی موبایل باعث شده اند تا این قابلیت ها و امکانات در اختیار کاربران قرار بگیرد.

لیست انواع لوازم جانبی موبایل:

- گلس یا محافظ صفحه نمایش

- کیف

- کاور یا قاب گوشی

- باتری

- شارژر (کابل و آداپتور گوشی)

- پاوربانک

- شارژر فندکی

- هدفون و هندزفری

- کارت حافظه

- استند گوشی

- کابل OTG و AUX

گلس یا محافظ صفحه نمایش:

همان‌طور که می دانید صفحه نمایش گوشی بسیار حساس است و با کوچک‌ترین ضربه به آن باعث ایجاد خط و خش و یا شکسته شدن آن می شود. گوشی هایی که امروزه به بازار عرضه شده اند دارای سنسور لمس روی صفحه نمایش هستند و با وارد شدن ضربه به گوشی باعث از کار افتادن آن می شود؛ اما خرید گلس گوشی و نصب آن روی صفحه نمایش گوشی می تواند از این اتفاقات جلوگیری کند. انواع گلس ها در بازار وجود دارند که هر کدام از آن ها ویژگی خاص خود را دارند که در ادامه آن ها را بیان می کنیم.

محافظ صفحه نمایش گوشی

انواع محافظ صفحه نمایش گوشی:

- گلس فول: این نوع گلس ها تمام صفحه نمایش گوشی را در بر می گیرند و برای گوشی هایی که دارای لبه های خمیده هستند بسیار مناسب هستند. دو نوع گلس فول یا تمام صفحه در بازار وجود دارد، گلس فول تمام چسب و گلس فول دور چسب

- گلس شیشه ای: جنس این گلس ها از شیشه است و ضخامت بسیار کمی دارند اما از وضوح تصویری بسیار بالایی برخوردار است. اکثر محافظ صفحه نمایشی که در بازار وجود دارند شیشه حرارت دیده هستند که انعطاف پذیر بوده و نشکن هستند.

- گلس نانو: جنس این گلس ها از پلیمر است و هنگام ضربه تکه تکه نمی شوند و به راحتی روی صفحه نمایش گوشی نصب می شوند. این گلس ها دارای ضخامت کمی هستند و روی شفافیت، وضوح تصویر و تاچ گوشی تأثیری ندارند.

- گلس ضدضربه: این نوع گلس ها از جنس TPU تولید شده اند که وضوح تصویری بیشتری نسبت به دیگر گس ها دارند و البته از ضخامت بیشتری نیز برخوردار هستند. گلس های TPU به دلیل خاصیت ارتجاعی بودنشان ضربه را دفع می کنند و به همین علت با نام گلس های ضد ضربه شناخته شده هستند.

- گلس پلاستیکی: گلس های پلاستیکی از وضوح و شفافیت کمتری نسبت به دیگر گلس ها برخوردار هستند و از پلاستیک ساخته شده اند. این نوع گلس ها مقاومت بالایی نسبت به دیگر گلس ها دارند.

- گلس پرایوسی: این گلس ها از زاویه دید محدود برخوردار هستند بدین معنا که اگر فردی کنارتان ایستاده باشد قادر نخواهد بود صفحه نمایش گوشی شما را ببیند.

محافظ های صفحه نمایش از قابلیت ها و امکانات متفاوتی برخوردار هستند. بعضی از آن ها قابلیت Anti-Reflex دارند و استفاده از آن ها باعث می شود تا اشعه ی و نور گوشی به چشم بازتاب داده نشود. برخی گلس ها خاصیت UV دارند و قادر هستند شدت نور اشعه فرابنفش را کاهش دهند تا چشم آسیب نبیند. این نوع گلس ها معمولاً ضد لک و چربی هستند.

برای آنکه با انواع گلس ها آشنا شوید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله ی انواع گلس گوشی و هر آنچه که باید بدانید را مطالعه کنید.

لنز دوربین گوشی نیز همانند صفحه نمایش گوشی بسیار حساس است و امکان دارد به مرور زمان روی آن خط و خش ایجاد شود. به همین دلیل یک گلس لنز دوربین نازک و با وضوح بالا می تواند از این اتفاق جلوگیری کند و همیشه تمیز و بدون لک باشد؛ اما باید هر از چند گاهی گلس لنز دوربین را تعویض کرد زیرا در دراز مدت وضوح تصویری خود را از دست می دهد.

انواع کیف گوشی:

کیف گوشی موبایل

کیف به طور هم‌زمان از بدنه و صفحه گوشی محافظت می کند که یک مزیت برتر نسبت به قاب و کاور به شمار می آید. کیف ها به دلیل ضخامتی که دارند در برابر ضربه نیز بسیار مقاوم هستند. برخی کیف ها امکانات جذابی دارند مانند حالت استند و یا جای کارت.

شرکت های تولید کننده کیف های بسیار جذاب با طرح ها و مدل های متنوع به بازار عرضه کرده اند که در ادامه آن ها را بیان می کنیم.

- کیف کلاسوری: این نوع کیف ها همانند یک کلاسور باز و بسته می شوند و جنس‌های مختلفی از آن را در بازار می توان پیدا کرد.

- کیف چرمی: کیف های چرمی با طرح های بسیار زیبا در بازار موجود هستند. این کیف ها ظاهری خاص به گوشی شما می بخشد و در دو نوع چرم طبیعی و مصنوعی می توانید خریداری کنید.

- کیف هوشمند: این کیف ها دارای صفحه نمایش مخصوصی هستند که به آن ها Smart Cover می گویند. کیف های هوشمند همانند دیگر کیف ها از بدنه و قسمت های حساس گوشی محافظت می کنند همچنین این قابلیت را دارند بدون بیرون آوردن گوشی از کیف هوشمند، روی صفحه نمایش آن اطلاعات مهمی همانند تماس ها و پیغام ها، ساعت و تاریخ و موزیک را ببینید. این کیف ها دارای دو نوع LED View و Clear View هستند با توجه به سلیقه خود می توانید آن ها را خریداری و استفاده کنید.

- کیف زیپی: کار کردن با کیف های زیپی کمی مشکل است زیرا برای پاسخ دادن و نگاه کردن به پیغام ها باید زیپ کیف را باز کرده و گوشی را بیرون آورد. به همین علت طرفداران کمتری نسبت به دیگر کیف هایی که در بالا معرفی کردیم دارند.

 کاور یا قاب گوشی:

کاور گوشی موبایل

هر بار که قاب یا کاور گوشی خریداری می کنید روح تازه ای به گوشی خود می بخشید. ظاهر گوشی عوض می شود و امنیت آن بالا می رود. همان‌طور که می دانید لبه های گوشی بسیار حساس هستند و با وارد شدن ضربه ای به آن ها آسیب می بینند و یا می‌شکنند، قاب گوشی همانند یک محافظ روی گوشی شما عمل می کند و استفاده از آن باعث می شود گوشی در برابر ضربه و خط و خش در امان بماند.

معرفی انواع مدل قاب:

قاب ها از نظر جنس و ساختار، طراحی و رنگ از تنوع بسیار زیادی برخوردار هستند که می توانید با توجه به سلیقه ی خود آن ها را خریداری کنید و یک استایل خاص برای گوشی خود به وجود آورید.

- قاب سیلیکونی: این نوع قاب ها از جنس سیلیکون بوده و بسیار خوش دست هستند. قاب های سیلیکونی ضد تعریق می باشند و حین کار با گوشی دست عرق نمی کند. رنگ ها و طرح های بسیار جذابی از این قاب ها در بازار موجود است که بسیار نرم و لطیف هستند.

- قاب 360 درجه: این نوع قاب ها از 3 تکه پلی کربنات تشکیل شده اند که روی هم قرار می گیرند و تمام زوایای گوشی را پوشش می دهند؛ اما باید توجه داشت که قاب های 360 درجه با محافظ صفحه نمایش سازگار نیستند و نمی توان به طور هم‌زمان از هر دوی آن ها استفاده کرد؛ بنابراین پیشنهاد می کنیم از این قاب ها تنها برای گوشی هایی که دارای صفحه نمایش Corning Gorilla Glass هستند استفاده شوند.

- قاب ژله ای: این نوع قاب ها بسیار نرم و انعطاف پذیر هستند و از جنس TPU ساخته شده اند. به دلیل انعطاف بالایی که دارند آنتی شوک هستند و ضربه را به خوبی دفع می کنند. قاب های ژله ای داری طرح های مختلفی هستند اما رنگ شفاف آن ها بیشتر توجه کاربران را به خود جلب کرده است. هر چند استفاده از این قاب ها امنیت گوشی را بالا می برند اما تنها ایرادی که دارد و شاید از نظر بعضی ها ناخوشایند باشد تغییر رنگ قاب ژله ای به مرور زمان است.

- قاب ضد ضربه: این نوع قاب ها نیز همانند قاب های 360 درجه از جنس پلی کربنات است. قاب های ضد ضربه جزو قاب های سخت به شمار می آیند اما از TPU در لبه ها و قسمت های حساس استفاده شده است تا بتوانند از ضربه جلوگیری کنند. قاب های ضد ضربه دارای طراحی خاص هستند و استفاده از آن ها امنیت گوشی را نسبت به دیگر قاب ها بالاتر می برند.

- کاور کتانی: کاورهای کتانی همانند یک پوشش جانبی عمل می کنند و باعث می شوند تا صفحه نمایش گوشی آسیب نبیند، زیرا همانند جلد یک کتاب روی صفحه نمایش گوشی قرار می گیرند.

- کاور چرمی: کاورهای چرمی از دو نوع چرم طبیعی و مصنوعی ساخته می شوند. البته کاورهایی که با چرم طبیعی تولید می شوند بسیار جذاب تر و ایمن تر هستند و تغییر رنگ پیدا نمی کنند؛ اما کاورهای با چرم مصنوعی به مرور زمان تغییر رنگ پیدا می کنند.

- بامپر: بامپرها نیز نوعی قاب گوشی هستند اما تفاوتی که با قاب ها دارند این است که کل بدنه ی گوشی را پوشش نمی دهند و تنها دورتا دور گوشی را محافظت می کنند. امنیت کمتری نسبت به قاب ها و کاورها دارند.

باتری گوشی موبایل:

باتری گوشی موبایل

به طور کلی باتری یک گوشی قلب آن به شمار می آید. باتری ها دارای یک طول عمر هستند و به مرور زمان از ظرفیت آن ها کم می شود. کم شدن ظرفیت باتری باعث می شود که باتری دیر شارژ شود، زود شارژ خالی کند و یا خود به خود خاموش شود. دو نوع باتری در حال حاضر در گوشی های هوشمند استفاده می شود که یکی از آن ها لیتیوم پلیمری (Li-Po) و دیگری لیتیوم یون (Li-ion) است.

آیا نمی دانید کدام نوع باتری برای گوشی شما استفاده شده است؟ می توانید نام گوشی خود را گوگل سرچ کنید تا نوع باتری آن را بیابید. باتری گوشی های هوشمندی که امروزه به بازار عرضه شده اند از نوع Non-Removable  هستند بدین معنا که قابل تعویض هستند اما تنها توسط متخصصین.

به طور کلی باتری گوشی موبایل، تبلت و آیفون دارای گارانتی 30 روزه است که در هنگام بادکردگی بدون قید و شرط باتری تعویض می گردد.

شارژر گوشی:

شارژر گوشی موبایل

شارژر گوشی شامل کابل و آداپتور می باشد که هر کدام از آن ها دارای انواع مختلفی هستند.

برای آنکه بتوانید هنگام خرید شارژر بهترین انتخاب را داشته باشید به شما پیشنهاد می کنیم، راهنمای خرید شارژر موبایل و کابل شارژ را مطالعه کنید.

سه نوع آداپتور (کلگی) در بازار موجود است:

- فست شارژ که گوشی را کوتاه ترین زمان ممکن شارژ می کند. برای آنکه بتوانید گوشی را با این نوع آداپتورها شارژ کنید باید گوشی قابلیت فست شارژ را پشتیبانی کند.

- شارژرهای معمولی که گوشی را در حالت معمولی شارژ می کند و گوشی باید مدت زمان بیشتری به برق متصل باشد تا شارژدهی آن کامل شود.

- شارژر وایرلس: این نوع آداپتورها بی سیم بوده و به شرطی گوشی شما را شارژ می کند که گوشی قابلیت Qi و یا شارژ بی سیم را پشتیبانی کند.

شارژرها بر اساس مدل گوشی و توان خروجی آن ها به بازار عرضه می شوند. فروشگاه اَکسرُن شارژرهای سامسونگ، آیفون، شیائومی، هواوی و سونی را با گارانتی تعویض 4 ماهه بدون قید و شرط در صورت خرابی در اختیار کاربران عزیز قرار داده است.

کابل ها با توجه به نوع گوشی متفاوت هستند:

- کابل Micro-USB که بیشترین استفاده را در بین گوشی های هوشمند قدیمی دارد.

- کابل Type-C، گوشی های جدید اندرویدی که بازار عرضه شده اند از این نوع کابل استفاده می کنند.

- کابل Lightning که تنها برای گوشی های آیفون استفاده می شود و کابل مخصوص برند اپل می باشد.

کابل ها را باید با توجه به نوع گوشی خود خریداری کنید. کابل ها از نظر قیمت و کیفیت متفاوت هستند و خرید کابل شارژ اورجینال احتمال آسیب رساندن به باتری گوشی را کمتر می کند.

پاوربانک:

پاوربانک

پاوربانک ها شارژرهای همراهی هستند که از آن ها برای مسافرت و یا زمانی که امکان دسترسی به برق وجود ندارد جهت شارژ گوشی های هوشمند استفاده می شود. ظرفیت پاوربانک یکی از معیارهای مهمی است که باید هنگام خرید به آن توجه داشت زیرا هر چه ظرفیت آن بیشتر باشد تعداد دفعات بیشتری گوشی هوشمند را شارژ می کند، البته قیمت و وزن آن نیز بیشتر می شود. بهترین برندهای پاوربانک عبارت اند از: Samsung، Xiaomi، Energizer،Romoss،Belkin و Anker.

شارژر فندکی:

شارژر فندکی

شارژرهای فندکی یا شارژرهای ماشینی بیشتر برای افرادی که به طور مداوم در حال مسافرت هستند بسیار مناسب است. این شارژرها به پورت فندکی ماشین متصل می شوند و به‌وسیله‌ی توان الکتریکی اتومبیل گوشی شما را شارژ می کند. شارژرهای فندکی از یک یا چند پورت خروجی USB برخوردار هستند که می توان به‌وسیله‌ی آن و یک کابل مخصوص گوشی را شارژ کرد.

هدفون و هندزفری:

هندزفری

یکی از ضروری ترین لوازم جانبی موبایل هندزفری ها هستند. با قرار دادن هندزفری درون گوش می توانید به راحتی موزیک مورد علاقه خود را با صدای بلند گوش کنید و یا در هنگام مکالمه از آن ها استفاده کنید تا در محیط های شلوغ، کیفیت صدای بهتری داشته باشید. امروزه هندزفری های بی سیم محبوبیت بسیار زیادی دارند زیرا دارای امکانات بیشتری نسبت به هندزفری های باسیم هستند.

کارت حافظه:

کارت حافظه

گوشی های هوشمندی که امروزه به بازار عرضه شده اند از حافظه‌ی داخلی زیادی برخوردار هستند، معمولاً  32، 64، 128گیگابایت و حتی بیشتر؛ اما استفاده از یک کارت حافظه یا رم می تواند فضای بیشتری را در اختیار کاربران قرار دهند. کیفیت کارت حافظه‌ها به نوع برند آن بستگی دارد. برندهایی مانند Silicone Power، SanDisk،Vicco و Transcend بهترین کارت حافظه ها را تولید می کنند.

استند گوشی:

نگهدارنده گوشی

استند گوشی یا همان نگه‌دارنده موبایل، ابزاری برای ثابت نگه‌داشتن موبایل است. با وجود استند موبایل به راحتی می توانید یادداشت برداری کنید و یا به طور هم‌زمان آشپزی کنید و فیلم آموزی ببینید. انواع نگه‌دارنده موبایل وجود دارد که از نظر مکانیزم عملکردی متفاوت دارند و به دو گروه مغناطیسی و مکانیکی تقسیم بندی می شوند. البته نگه‌دارنده موبایل علاوه بر متفاوت بودن در مکانیزم عملکردشان، از نظر مکان مورد استفاده نیز متفاوت هستند که باید با توجه به نیاز خود آن ها را خریداری کنید.

کابل های OTG و AUX:

کابل otg

کابل های OTG، AUX و کابل تبدیل جزو لوازم غیر ضروری لوازم جانبی موبایل محسوب می شوند. به عنوان مثال برای آنکه بتوانید فلش را به گوشی متصل کنید باید از کابل های OTG استفاده کنید. این نوع کابل ها یا یک سر MicroUSB هستند یا یک سر USB-C و یا Lightning که با توجه به نوع گوشی باید آن ها را انتخاب کنید.

بیشترین کاربرد کابل های AUX، در خودرو برای پخش مستقیم از گوشی به دستگاه پخش موسیقی اتومبیل است. بدین‌صورت که یک سر کابل را به ضبط ماشین و سر دیگر را به گوشی موبایل متصل می کنیم تا فایل شروع به خواندن کند.

دیگر لوازم جانبی گوشی:

لوازم جانبی موبایل

- ساعت هوشمند: از این ساعت ها برای سنجش ضربان قلب، ورزش کردن، خواندن پیام و یا پاسخ به تماس های ورودی استفاده می شود.

- مونوپاد: این دستگاه بیشتر برای گرفتی سلفی مورد استفاده قرار می گیرد.

- قلم: از قلم ها در برخی گوشی ها به جای لمس انگشت استفاده می شود.

جمع بندی:

در این مقاله سعی بر آن داشته ایم تا اکثر لوازم جانبی موبایل چه ضروری و چه غیر ضروری را به شما معرفی کنیم. شما به کدام یک از این لوازم جانبی ها علاقه‌مند هستید؟ یا اگر تجربه‌ی استفاده از آن ها را داشته اید در کامنت برای ما بنویسید.

دیدگاه شما چیست؟