چرا شارژر گوشی داغ می کند و نحوه جلوگیری از داغ شدن شارژر

اغلب افراد با مشکل داغ شدن شارژر گوشی مواجه می شوند. داغ شدن سری شارژر ممکن است برای شارژر موبایل، شارژر لپ تاپ و شارژر تبلت اتفاق بی افتد زیرا شارژرها جریان متناوب را به جریان مستقیم تبدیل می کنند تا بتوانند گوشی را شارژ کنند به همین علت گرما تولید می کنند، اما این نوع گرما هنگام شارژ شدن گوشی طبیعی است ولی اگر شارژر به طوری داغ شد که هنگام دست زدن به آن احساس داغی بیش از حد (سوختگی) کردید، باید بدانید که امر طبیعی نیست. قبل از اینکه به دلایل داغ شدن شارژر و همچنین جلوگیری از داغ شدن آن بپردازیم، باید با نحوه‌ی عملکرد شارژر آشنا شوید؟ پس تا انتها با ما همراه باشید.

چرا شارژر گوشی داغ می کند

نحوه‌ی عملکرد شارژر گوشی چگونه است؟

همان‌طور که می دانید گوشی موبایل به وسیله‌ی باتری که دارد به شما این امکان را می دهد تا با گوشی و یا دیگر دستگاه‌ها، شروع به کار کنید و باتری‌ها انرژی خود را توسط شارژرها به دست می‌آورند تا بتوانند عملکرد خوبی را از خود نشان دهند.

درواقع می‌توان این طور بیان کرد که شارژرها با تبدیل کردن نیروی الکتریکی به انرژی شیمیایی، جریان الکتریکی را به باتری گوشی منتقل می کند و این عملیات باعث می شود بتوانید از گوشی و یا دیگر دستگاه‌های خود استفاده کنید.

آیا همیشه داغ شدن شارژر گوشی طبیعی است؟

باید بگوییم داغ شدن همیشگی شارژر گوشی هنگام استفاده طبیعی است اما گاهی اوقات این داغ شدن‌ها طبیعی نیست. به طور معمول اکثر افراد زمانی که گوشی‌شان دچار کمبود انرژی می شود به شارژر متصل می کنند و اکثراً از شارژرهای دیواری استفاده می کنند که از طریق پریز برق به دستگاه متصل می شود. پس از مدتی از شارژ شدن گوشی توسط شارژ، گرمای ایجاد شده توسط شارژر قابل لمس می باشد و این امر برای برخی افراد بسیار ناراحت کننده است اما اگر این گرما از 50 درجه سانتی‌گراد بیشتر نشود امری طبیعی است زیرا شارژر، ولتاژ برق شهری را که بین 110 الی 20 ولت را به ولتاژ استانداردی برای انتقال به دستگاه‌ها تبدیل می کند و همین امر باعث داغ شدن آن می شود.

چه زمان داغ شدن شارژر گوشی سامسونگ و یا آیفون طبیعی نیست؟

اگر دمای شارژر گوشی سامسونگ یا شارژر گوشی آیفون شما بیش از حد داغ شود، یعنی دمای بدنه‌ی شارژر به گونه‌ای باشد که هنگام لمس شدن آن دست شما بسوزد، طبیعی نمی باشد و به احتمال بسیار زیاد شارژر دچار اختلال الکتریکی شده است. در این شرایط بهترین کار خرید شارژر سامسونگ و خرید شارژر آیفون جدید و اصل است.

چرا گوشی موبایل هنگام شارژ شدن داغ می شود؟

در برخی مواقع داغ شدن گوشی موبایل، لپ تاپ و تبلت به دلیل استفاده نادرست از شارژر و یا استفاده از شارژر تقلبی است از این رو شارژر قادر نیست ولتاژ مناسبی را به دستگاه‌ها منتقل کند و مدت زمان بیشتری نیاز به شارژ شدن دارند. توجه داشته باشید که اگر با این مشکل روبرو شدید سریعاً شارژر جدیدی را جایگزین کنید زیرا باعث خراب شدن گوشی و یا آتش سوزی می شود.

چرا شارژر گوشی سامسونگ داغ می کند

علت داغ شدن شارژر گوشی موبایل چیست؟

دلایل بسیار زیادی باعث داغ شدن شارژر گوشی سامسونگ، شارژر گوشی آیفون و شارژر گوشی هواوی می شود که در ادامه بیان می کنیم.

- خراب بودن کابل شارژ گوشی

یکی از مهم ترین دلایل داغ شدن شارژر گوشی، خراب بودن کابل شارژ و یا استفاده از کابل شارژ تقلبی است. سیم شارژها در اثر کشیدگی زیاد، کارایی اولیه خود را از دست می دهند به همین علت نمی‌توانند به درستی ولتاژ انتقالی از شارژر را به گوشی انتقال دهند و همین امر باعث داغ شدن شارژر می شود که با خرید سیم شارژ اصلی و مناسب با گوشی خود می‌توانید این مشکل را برطرف کنید.

- استفاده از شارژرهای تقلبی

شارژرهای تقلبی و بی کیفیت از شارژرهای اصلی و با کیفیت ارزان قیمت‌تر هستند و بسیاری افراد متأسفانه به دلیل قیمت ارزان، آن‌ها را خریداری و استفاده می کنند. شارژرهای تقلبی قادر نیستند ولتاژ ثابتی را به گوشی انتقال دهند به همین علت علاوه بر داغ شدن بیش از حد شارژر باعث خراب شدن باتری و خود گوشی نیز می شوند؛ بنابراین پیشنهاد می کنیم حتماً از شارژرهای اصلی مناسب با گوشی خود استفاده کنید تا بتوانید به راحتی با گوشی و دیگر دستگاه‌ها کار کنید.

- شارژر سازگار با گوشی

همان‌طور که می دانید امروزه شارژرها از درون جعبه موبایل حذف شده‌اند به همین علت باید آن‌ها را به صورت جداگانه خریداری کنید؛ بنابراین باید توجه داشته باشید شارژر سازگار با ولتاژ گوشی و با کیفیت خریداری کنید تا دچار مشکل نشوید.

- قرار دادن گوشی موبایل به مدت طولانی درون شارژر

اگر شما نیز همانند دیگر افراد عادت به قرار دادن گوشی به مدت طولانی درون شارژر هستید باید بدانید که با این کار شارژر بیش از حد داغ می شود و باعث خرابی باتری گوشی و کوتاه تر شدن عمر آن می شود.

- استفاده نکردن از محافظ برق

یکی دیگر از مواردی که باعث داغ شدن شارژر گوشی می شود استفاده مستقیم از برق شهری است. برق شهری از نوسانات جریان الکتریکی بسیارزیادی برخوردار است و همین امر باعث داغ شدن بیش از حد شارژر می شود که برای رفع این مشکل می‌توانید از محافظ برقی که باعث DC کردن جریان الکتریکی می شود استفاده کنید.

- خراب بودن گوشی یا دیگر دستگاه‌ها

یکی دیگر از دلایل داغ شدن شارژر گوشی، خراب بودن دستگاه و یا گوشی موبایل شما است. خرابی گوشی موبایل منجر می شود گوشی به درستی انرژی مورد نیاز را دریافت نکند و همین امر باعث داغ شدن بیش از حد شارژر و یا از کار افتادن گوشی شود.

- استفاده از گوشی هنگام شارژ دهی

استفاده از گوشی هنگام شارژ دهی باعث می شود دستگاه برای انتقال انرژی بیش از حد کار کند و به خوبی شارژ نشود و همین امر باعث می شود مدت زمان بیشتری را درون شارژ باقی بماند و شارژر نیز بیش از حد داغ شود.

چرا شارژر گوشی آیفون داغ می کند

چگونه از داغ شدن شارژر گوشی جلوگیری کنیم؟

به طور کلی چندین روش برای جلوگیری از داغ شدن شارژر گوشی پیشنهاد می شود که در ادامه بیان کردیم.

- با اینکه شارژرهای تقلبی و ارزان قیمت در بازار موجود است، همیشه از شارژرهای اصلی و اورجینال سازگار با گوشی خود استفاده کنید.

- این امکان وجود دارد که نتوانید شارژر مخصوص گوشی خود با برند آن تهیه کنید، بنابراین سعی کنید شارژرهای اصلی با ولتاژ سازگار با گوشی از دیگر برندها خریداری کنید.

- به شما پیشنهاد می کنیم مقاله ی تشخیص شارژر اصلی و تقلبی آیفون را از دست ندهید.

- هنگام شارژ کردن گوشی خود را در جای خنک قرار دهید و توجه داشته باشید گوشی را زیر بالشت قرار ندهید.

- گوشی خود را به مدت طولانی درون شارژ قرار ندهید، زیرا قرار گرفتن طولانی مدت گوشی باعث خراب شدن باتری گوشی و قطعات داخلی گوشی می شود.

- پس از اتمام عملیات شارژدهی، آداپتور را از پریز برق خارج کنید تا از آسیب رسیدن به آداپتور جلوگیری کنید.

- از کشیدن سیم شارژ و یا خم شدن آن خودداری کنید و هنگام شارژ شدن گوشی از آن استفاده نکنید.

- سعی کنید شارژرهای قدیمی خود را از رده خارج کنید و شارژرهای اصلی جدیدی را جایگزین کنید؛ زیرا عمر شارژرهای قدیمی در گذر زمان، تحلیل رفته و باعث داغ شدن بیش از حد می شود.

جمع بندی:

در این مقاله به بررسی رایج دلایل داغ شدن شارژر گوشی موبایل پرداختیم. با رعایت کردن این نکات می‌توانید از داغ شدن بیش از حد شارژر و همچنین آسیب‌های ناشی از آن به گوشی موبایل جلوگیری کنید.

دیدگاه شما چیست؟