6 علت اصلی صدا دادن شارژر گوشی و رفع آن

معمولاً شارژرهای اصلی گوشی موبایل کار خود را که همان انتقال انرژی به گوشی می‌باشد را کاملاً بی صدا انجام می دهند و شنیدن هر گونه صدا و نویز نشان دهنده ایجاد مشکل در شارژر گوشی آیفون، سامسونگ و دیگر برندها می باشد. باید توجه داشته باشید که مهم ترین موضوع در رابطه با شنیدن صدا از شارژرها رفع هر چه سریع تر آن‌ها هست زیرا حل نکردن آن باعث آسیب رسیدن به باتری گوشی و یا دیگر دستگاه های مورد استفاده از شارژر می باشد. در ادامه این مقاله به تعریفی از نویز، تشخیص علت صدا و دلایل ایجاد آن می پردازیم، بنابراین تا انتها با ما همراه باشید.

 sound of the phone charger

نویز یا صدا درون شارژ چیست؟

ابتدا به تعریفی از نویز می پردازیم هر چند این امکان وجود دارد که اکثر شما کاربران عزیز درباره نویز اطلاعات کافی دارید. به صداهایی که به فواصل نامنظم ایجاد و تکرار شود نویز گفته می شود که ایجاد آن نشان دهنده وجود مشکل در دستگاه می باشد. معمولاً صداهایی که از شارژر شنیده می شود به صورت ساچمه ای و یا ضربه ای می باشد که به دلیل ارسال نامرتب الکترون‌ها است و اغلب به صورت مدت زمان کوتاه اما با شدت بالا بوده و همین امر باعث آسیب رسیدن به دستگاه می شود.

نحوه‌ی تشخیص صدا دادن شارژر گوشی آیفون و سامسونگ:

اصولاً شارژرها دارای ترانسفورماتورهایی هستند که ولتاژ خروجی دستگاه‌ها را به 2 تا 24 ولت کاهش می دهند. البته باید گفت این دستگاه‌ها دارای نویز هستند اما صدای بسیار کمی ایجاد می کنند و قابل شنیدن نیستند، اما زمانی مشکل ایجاد می شود که این صداها به وضوح شنیده شود. در برخی مواقع صدای شارژر گوشی آیفون و یا سامسونگ به علت طول موج آن ها تولید می شوند و یا به علت بروز نشت الکتریکی است. برخی مواقع نیز به دلیل ضرباتی که شارژر وارد شده است نمی تواند به درستی جریان مناسبی را تبدیل کند و باعث نویز در شارژر می شود.

دلیل صدای شارژر گوشی سامسونگ و آیفون:

- مشکلات برق:

اولین نکته ای که با شنیدن صدای نویز درون شارژر باید به آن توجه داشته باشد مشکلات برقی است. ابتدا اطمینان حاصل کنید که صدا از شارژر است نه از پریز برق – می توانید شارژر را با یک محافظ برق به پریز برق دیواری متصل کنید و اگر باز هم صدای نویز داشت با برق کار تماس گرفته و مشکل را حل کنید.

- اتصال کوتاه:

اتصال کوتاه در پریز برق و یا شارژر گوشی موبایل خطرناک است و هنگامی که جریان انرژی از خط برق عبور می کند صدا ایجاد می شود. باید توجه داشته باشید اتصال کوتاه امکان دارند این امر باعث آتش سوزی شود.

- قدیمی بودن شارژر آیفون و سامسونگ:

گاهی اوقات قطعات شارژرهای قدیمی گوشی موبایل شکسته و یا شل می شوند و همین امر باعث ایجاد صدا و گاهی اوقات خرابی دستگاه می‌شود و باید نسبت به خرید شارژر اصلی سامسونگ و دیگر دستگاه ها اقدام کنید.

 sound of the phone charger

- استفاده از شارژرهای تقلبی:

بهترین پیشنهاد برای استفاده از شارژر، خرید شارژر اصلی آیفون و دیگر برندهای گوشی موبایل است. همچنین شارژرهایی که خریداری می کنید باید با توان گوشی شما سازگاری داشته باشند تا گوشی دچار مشکل نشود. شارژرهای تقلبی از نوسانات برق جلوگیری نمی کنند و همچنین از مواد بی کیفیت تولید می شوند که پس از مدتی صدای نویز ایجاد می کنند.

- استفاده از شارژرهای آسیب دیده:

اگر شارژرهای شما به دلایلی آسیب دیده و یا ضربه به آن ها وارد شده است بهتر است شارژرهای جدید را جایگزین کنید.

- شارژرهای با قابلیت فست شارژ:

شارژرهای سریع نسبت به شارژرهای معمولی از سرعت بیشتری برای مصرف و تبدیل انرژی استفاده می کنند و همین امر باعث ایجاد نویز شود؛ اما توجه داشته باشید از شارژرهای فست تنها برای گوشی هایی که از این قابلیت برخوردار هستند استفاده کنید.

جمع بندی:

به طور خلاصه باید بگوییم یکی از شایع ترین دلیل ایجاد نویز در شارژرها، ضربه خوردن شارژر و یا ساخت مواد بی کیفیت در آن ها است، به همین علت است که باید همیشه از شارژرهای اصلی گوشی استفاده کرد.

به شما پیشنهاد می کنیم مقاله‌ی 7 روش تشخیص شارژر اصلی و تقلبی آیفون را از دست ندهید، زیرا با مطالعه آن می توانید بهترین انتخاب شارژر را داشته باشید.

دیدگاه شما چیست؟
دیدگاه ها
  • کاربر میهمان 1402/12/22
    سلام وقت بخیر. شارژر گوشی آیفونم که به تازگی از یه مغازه دیگه خریداری کردم موقع شارژدهی صدا می ده ازشون پرسیدم میگن مشکلی نداره ولی نگران شدم خواستم از شما بپرسم آیا واقعا ایرادی نداره که شارژرم صدا میده؟
    • کاربر میهمان 1402/12/22
      سلام دوست عزیز. در واقع باید بگم که صدای وزوز ایراد داره و به مرور باعث میشه گوشی شما خراب بشه. بهتره یه شارژر دیگه خریداری کنید و یا اگر شارژر خودتون گارانتی داره تعویض کنید تا مشکلی برای گوشیتون به وجود نیاد
  • کاربر میهمان 1403/02/10
    سلام خسته نباشید؟ من یه شارژر خریدم وقتی میزنم به شارژ برای گوشی من خیلی داغ می کنه و بعضی وقتا هم صدا می ده ولی همین شارژر و به گوشی های دیگه وصل می کنم اینجوری نیست آیا می دونید مشکل از چیه؟
    • کاربر میهمان 1403/02/10
      سلام. شاید شارژری که خریداری کردید با گوشی سازگاری ندارد و توان آن برای گوشی شما کم یا زیاد است. اما در کل هنگامی درصد باتری گوشی کم باشد، باعث می شه جریان بیشتری از شارژر گرفته بشه و به دلیل وجود
      ترانسفورماتور که در فرکانس بالا (بسیار بیشتر از 50 هرتز) درون شارژر شروع به کار کردن می کنه و جریان همیشه از این ترانسفورماتور عبور می کنه هنگام عبور جریان انرژی برق این ترانسفورماتور به دلیل تغییر سریع میدان مغناطیسی می لرزد و باعث می شه که شما  صدای زمزمه یا وز وز بشنوید. بعضی وقتا این وز وز خیلی کم و همچنین فرکانس بالایی دارد که صدا را تیزتر می کند. ولی وقتی گوشی به 85 درصد شارژ برسه مقدار شدت جریان کاهش پیدا می کنه و بار کمتری روی ترانسفورماتور اعمال می‌شود و در نتیجه شما این صدا رو نمی شنوید.