چه گوشی هایی شارژ وایرلس دارند

امروزه افراد بی‌شماری به شارژرهای بی سیم و یا وایرلس علاقه پیدا کرده اند. به همین علت در این مقاله قصد داریم گوشی‌هایی که این فناوری را پشتیبانی می کنند به شما معرفی کنیم و هم چنین درباره استاندارد شارژ Qi توضیحاتی ارائه دهیم.

چه گوشی‌هایی قابلیت شارژ وایرلس دارند

استاندارد Qi شارژ بی سیم چیست؟

فناوری Qi یا شارژ القائی مخفف (Wireless Power Consortium) استکه نوعی استاندارد برای انتقال برق به صورت بی سیم می باشد و این استاندارد بیشتر در تلفن‌های هوشمند مورد استفاده قرار می گیرد.

شارژر وایرلس چیست؟

شارژر وایرلس فناوری است که امکان شارژ دهی گوشی را بدون کابل فراهم می کند. مزیت های این نوع شارژر می توان به شارژ شدن سریع گوشی و همچنین متصل نبودن کابل شارژ به گوشی اشاره کرد. برای شارژ شدن گوشی توسط این شارژر بی سیم تنها کافی است دستگاه را بالای جایگاه شارژر وایرلس قرار داد تا شارژدهی صورت پذیرد.

نحوه‌ی کار شارژر وایرلس چگونه است؟

شارژ القایی یا وایرلس برای تولید شارژ مغناطیسی به جریان متناوب (AC)، سیم‌پیچ و مدار الکتریکی نیازمند است. تعداد قطرهای سیم‌پیچ، دورهای سیم، جریان و فاصله از سیم‌پیچ، تأثیر زیادی در میزان شارژ مغناطیسی تولید شده دارد.

درون گوشی‌های موبایلی که از استاندارد Qi برخوردار هستند نیز سیم پیچ قرار گرفته است که با نزدیک شدن آن‌ها به شارژر وایرلس، شارژ مغناطیسی ایجاد می شود و باعث حرکت الکترون‌های درون باتری گوشی شده و شارژدهی صورت می گیرد.

چه گوشی‌ هایی قابلیت شارژ وایرلس دارند؟

بدنه‌ی اکثر گوشی‌هایی که از قابلیت شارژ وایرلس پشتیبانی می کنند از جنس شیشه تولید شده اند اما روش های متفاوتی برای فهمیدن اینکه گوشی شما از شارژ وایرلس پشتیبانی می کند یا خیر وجود دارد همانند:

گوشی‌های سازگار با  شارژر بی سیم

بررسی جعبه گوشی خریداری شده:

یکی از راحت‌ترین روش‌ها برای آنکه متوجه شوید گوشی شما از تکنولوژی شارژ بی سیم برخوردار است یا خیر، باید پشت جعبه گوشی را بررسی کنید زیرا معمولاً تولید کنندگان اطلاعات مهم را روی جعبه گوشی قرار می دهند.

استفاده از سایت برند گوشی:

شرکت‌های تولید کننده گوشی‌های هوشمند اطلاعات کاملی درباره هر مدل گوشی در یک صفحه از محصول آورده اند که با جستجوی نام گوشی خود می توانید آن اطلاعات را ببینید. در ادامه سایت رسمی شرکت‌های تولید کننده معروف را ارائه داده‌ایم.

سایت سامسونگ: با وارد شدن به آن و جستجو مدل گوشی خود می توانید قابلیت شارژ وایرلس بودن یا نبودن گوشی را ببینید.

سایت آیفون: که پس از انتخاب دسته بندی iPhone در بالای صفحه می توانید گوشی خود را جستجو کنید.

سایت شیائومی: پس از وارد شدن به این سایت بر اساس دسته بندی موجود نوع گوشی خود را می توانید جستجو کنید. به شما پیشنهاد می کنیم مقاله ی نکات مهم درباره شارژر اصلی شیائومی را مطالعه کنید.

سایت هواوی: هنگامی که وارد سایت این شرکت تولید کننده شدید می توانید با جستجو در سایت صفحه گوشی مورد نظر خود را بیابید.

استفاده از سایت GSM Area:

این سایت یکی از معتبرترین سایت های بررسی گوشی‌های هوشمند است که دقیق ترین اطلاعات را منتشر می کند. با ورود به سایت gsmarena.com و سرچ نام گوشی خود، وارد صفحه جدید می شوید که تمام اطلاعات گوشی را می توانید ببینید و اگر گوشی شما از فناوری شارژ بی سیم بهره‌مند باشد در قسمت باتری و سپس شارژر بیان شده است.

توان شارژر گوشی های بی سیم:

اکنون که متوجه شدید گوشی شما از شارژ بی سیم پشتیبانی می کند، انتخاب شارژر بر اساس توان خروجی آن نیز دارای اهمیت است.

اگر توان خروجی گوشی شما 18 وات است باید شارژر بی سیمی را خریداری کنید که دقیقاً مناسب با گوشی شما باشد.

نحوه‌ی کار شارژر وایرلس

کدام گوشی ها شارژ وایرلس / بی سیم دارند؟

اسامی گوشی‌های آیفون با قابلیت شارژ وایرلس:

آیفون‌های سری 14:

سری آیفون 14 از شارژ بی سیم 7.5 وات پشتیبانی می کنند، بدین معنا که اگر شما این سری از گوشی‌ها را روی یک بیش شارژر وایرلس قرار دهید با همین سرعت 7.5 وات شروع به شارژ شدن می کند؛ اما اگر از مگ سیف‌های شرکت اپل استفاده کنید این توان به 15 وات افزایش می یابد و مگ سیف به پشت گوشی‌ها به صورت آهنربایی متصل می شود. البته می توانید از شارژر دیواری نیز برای گوشی های آیفون سری 14 با توان 20 وات خریداری کنید. به شما پیشنهاد می کنیم صفحه ی خرید شارژر اصلی آیفون را مشاهده کنید.

آیفون سری های 12 و 13:

این گوشی‌ها نیز همانند آیفون سری 14 می باشند و از توان 7.5 وات شارژ بی سیم پشتیبانی می کنند. البته قابل ذکر است که گوشی های آیفون قابلیت شارژ با شارژرهای سیمی را نیز دارند و حداکثر توان خروجی برای این نوع شارژرها 20 وات می باشد. به شما پیشنهاد می دهیم برای خرید شارژر آیفون 13 و خرید شارژر آیفون 12 کلیک کنید.

آیفون SE 2022:

یکی از ارزان‌ترین گوشی‌های آیفون، گوشی se 2022 است که تنها از شارژ بی سیم 7.5 واتی پشتیبانی می کند و قابلیت پشتیبانی به مگ سیف را ندارد.

اسامی گوشی‌های شیائومی با قابلیت شارژ وایرلس:

شیائومی یکی از اولین شرکت‌های تولید کننده گوشی موبایل با پشتیبانی از شارژ سریع می باشد. به عنوان مثالبه تازگی شارژر 120 وات شیائومی و شارژر 67 وات شیائومی توسط این شرکت به بازار عرضه کرده است که از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی می کنند.

سری گوشی‌های شیائومی 12:

شیائومی 12 دارای چندین مدل متفاوت است که به بازار عرضه شده اند و از قابلیت شارژ سریع وایرلس پشتیبانی می کنند. در واقع این گوشی‌های از شارژ بی سیم با توان 50 وات پشتیبانی می کنند و این درحالی است که شارژرهای بی سیم شرکت آیفون و سامسونگ از توان 15 وات برای شارژ بی سیم استفاده می کنند.

اسامی برخی از گوشی‌های جدید شیائومی با قابلیت شارژ بی سیم عبارت اند از:

شیائومی 12

شیائومی 12s

شیائومی 12s اولترا

شیائومی 12 پرو

شیائومی 12s پرو

شیائومی Mix 4

شیائومی می 11

شیائومی می 11 اولترا

شیائومی می 11 پرو

چه گوشی هایی شارژ وایرلس دارند

اسامی گوشی‌های سامسونگ با قابلیت شارژ وایرلس:

شرکت سامسونگ گوشی‌های بسیاری را به بازار عرضه کرده است و قابلیت شارژ بی سیم تنها برای گوشی‌های پرچم دار آن طراحی شده است همانند:

گوشی سامسونگ مدل S20 FE/S21 FE:

این دو مدل گوشی پرچم دار سامسونگ تحت عنوان Fan Edition به بازار عرضه شد و از شارژ وایرلس با توان 15 وات پشتیبانی می کنند.

گوشی سامسونگ مدل S21 /S22:

هر دو مدل این گوشی‌ها از توان 15 وات شارژ بی سیم پشتیبانی می کنند که با خرید یک شارژر وایرلس می توانید آن ها را شارژ کنید؛ اما باید به یاد داشته باشید به دلیل توان کمتر شارژرهای بی سیم، گوشی مدت طولانی نیازمند شارژدهی می باشد.

گوشی‌های سامسونگ سری A/M:

این دو سری از گوشی‌های سامسونگ که به تازگی به بازار عرضه شده اند متأسفانه از قابلیت شارژ بی سیم برخوردار نیستند و باید از شارژرهای دیواری برای شارژ آن ها استفاده کنید. به شما پیشنهاد می کنیم برای خرید شارژر اصلی سامسونگ به فروشگاه ما ( اَکسرُن) مراجعه کنید.

اسامی گوشی‌های وان پلاس با قابلیت شارژ وایرلس-بیسیم:

وان پلاس یک شرکت چینی است که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. گوشی‌های پرچمدار این شرکت تنها از قابلیت شارژ بی سیم پشتیبانی می کنند که عبارت اند از:

- وان پلاس 9 پرو، وان پلاس 10 پرو با قابلیت پشتیبانی از شارژ بی سیم با توان 50 وات

- وان پلاس 9 با قابلیت پشتیانی از شارژ وایرلس با توان 15 وات.

اسامی گوشی‌های هواوی با قابلیت شارژ وایرلس-بی سیم:

هواوی میت 50 پرو، P50 پرو، 40، 40 پرو از قابلیت شارژ سریع بی سیم 50 واتی پشتیبانی می کنند و هواوی میت 40E از قابلیت شارژ سریع وایرلس 40 واتی.

انواع استانداردهای شارژ بی سیم / وایرلس:

شارژ بی سیم دارای استانداردهای بسیار متعددی هستند که توسط شرکت های مختلفی توسعه یافته اند. در ادامه به معرفی برخی از این استانداردها می پردازیم.

استاندارد PMA: این استاندارد برای شارژ تلفن های هوشمند، تبلت ها و دیگر لوازم جانبی با قابلیت شارژ بی سیم استفاده می شود که توسط شرکت Power Matters Alliance توسعه داده شده است.

استاندارد NFC: از این استاندارد برای شارژ دستگاه های کوچک تر همانند گوشی موبایل مورد استفاده قرار می گیرد.

استاندارد Qi: از مهم ترین استادردهای شارژ بی سیم برای شارژ تبلت ها، ساعت های هوشمند و تلفن همراه که توسط شرکت وایرلس پاور کنسورتیوم توسعه داده شده است، استفاده می شود.

استاندارد AirFuel: از این استاندارد نیز برای دستگاه های دیجیتال که قابلیت شارژ بی سیم دارند استفاده می شود که توسط شرکت   AirFuel Alliance توسعه شده است.

دیدگاه شما چیست؟
دیدگاه ها
  • کاربر میهمان 1402/12/19
    سلام وقت بخیر. یه سوال داشتن آیا می توان به طور همزمان از شارژر بی سیم و باسیم استفاده کرد؟
    • کاربر میهمان 1402/12/19
      سلام دوست عزیز، باید بگوییم خیر امکان شارژ همزمان وجود ندارد و هنگام شارژ باید تنها از یک شارژر استفاده کنید.
  • کاربر میهمان 1403/02/10
    سلام. می خواستم بدونم چجوری می تونم شارژ بی سیم گوشی رو غیر فعال کنم؟ هم اینکه دیر شارژ می کنه نسبت به شارژرهای دیواری هم کلا رو مخه.