نحوه صحیح شارژ کردن ساعت هوشمند | اسمارت واچ

ساعت هوشمند از سیستم‌عامل و برنامه‌های کاربردی، قطعات و همچنین سانسورهای مختلفی تشکیل شده است که این عملیات توسط انرژی باتری در اسمارت واچ‌ها تأمین می شوند؛ اما به دلیل طراحی ساعت ها، ظرفیت و توان باتری محدودی دارد، به همین علت اولین نکته پس از خرید ساعت هوشمند که باید به آن توجه داشته باشید و بسیار اهمیت دارد نحوه‌ی صحیح شارژ اسمارت واچ‌ها است، در این مقاله این نکات مهم را بررسی کرده ایم بنابراین پیشنهاد می کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

نحوه صحیح شارژ کردن ساعت هوشمند

نحوه‌ی صحیح شارژ کردن ساعت هوشمند:

اسمارت واچ‌ها (Smart Watches) به طور کلی به سه روش مختلف شارژ می شوند:

- استفاده از داک و یا سیم شارژ اصلی تولید کننده ساعت

- استفاده از داک و سیم شارژ دیگر برندهای

- استفاده از شارژ بی سیم

- استفاده از گوشی برای شارژ کردن ساعت هوشمند سامسونگ

شارژ ساعت هوشمند شیائومی با کابل اصلی

یکی از پرکاربردترین روش های شارژ ساعت هوشمند شیائومی استفاده از کابل و آداپتور اصلی است که تعیین کننده طول عمر باتری و همچنین بهترین عملکرد ساعت می باشد. با استفاده از کابل‌های اصلی آسیب کمتری به باتری ساعت وارد می آید زیرا از مواد با کیفیت تولید شده اند و قادر هستند جریان برق ثابتی را به ساعت انتقال دهند.

شارژ ساعت هوشمند با سایر برندها

همان‌طور که می دانید استفاده از کابل شارژ تقلبی و یا بی کیفیت باعث رسیدن آسیب به باتری و کاهش عمر آن می شود؛ بنابراین سعی کنید اگر کابل شارژ خراب و یا گم شد از کابل‌های غیر اصل استفاده نکنید. اگر به هردلیلی کابل شارژ برند ساعت هوشمند شما ناموجود بود می توانید از سیم شارژ دیگر برندهای معتبر استفاده کنید تا باتری ساعت شما سالم بماند.

شارژ کردن اسمارت واچ توسط شارژ وایرلس یا بی سیم

یکی از جدیدترین روش ها برای شارژ کردن ساعت هوشمند استفاده از شارژ بی سیم است، البته همه‌ی اسمارت واچ‌ها از این قابلیت برخوردار نیستند. زمان شارژ شدن ساعت هوشمند توسط شارژ بیسیم بیشتر از مدت زمان استفاده از کابل شارژ است. از مهم ترین فواید استفاده از شارژ وایرلس نداشتن کابل و دست و پا گیر نبود سیم ها می باشد.

نحوه شارژ ساعت هوشمند سامسونگ با گوشی

امروزه برخی گوشی های هوشمند قابلیت شارژ معکوس دارند و با روشن کردن این قابلیت گوشی شما به یک پد شارژ بیسیم تبدیل می شود. برای آنکه بتوانید این قابلیت را در گوشی خود فعال کنید ابتدا باید نمایشگر بالای صفحه گوشی را پایین کشیده تا منوها نمایش داده شوند. سپس گزینه‌ی Wireless PowerShare را انتخاب و پس از آن فعال کنید. پس از فعال شدن این قابلیت گوشی را به پشت برگردانید و پشت ساعت هوشمند را روی درب پشت گوشی قرار دهید تا فرایند شارژ دهی اسمارت واچ آغاز شود.

نحوه شارژ ساعت هوشمند سامسونگ با گوشی

معرفی انواع درگاه شارژ ساعت هوشمند:

اسمارت واچ‌ها همانند گوشی های موبایل از درگاه شارژ متفاوتی برخوردار هستند. اغلب اسمارت واچ‌ها به داک شارژ، یا کانکتورهای USB مختلفی متصل می شوند. کانکتورها از یک سمت USB TYPE-A یا USB 3 برخوردار هستند که به دستگاه های دیجیتالی همانند لپ تاپ و یا رایانه قابل اتصال هستند و از یک سمت MICRO-USB و یا Type-C و مگنتی برخوردار هستند که به درگاه ساعت برای شارژ متصل می شوند.

یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که نباید از شارژرهای با قابلیت فست شارژ برای شارژ کردن باتری اسمارت واچ‌ها استفاده کرد.

معرفی انواع باتری ساعت اسمارت واچ و ظرفیت آن

اسمارت واچ‌ها برای ذخیره انرژی به باتری نیازمند هستند و این باتری ها از نوع لیتیوم یون و یا لیتیوم پلیمر می باشند و ظرفیت بیشتری نسبت به باتری‌های گوشی های هوشمند به دلیل طراحی خاصشان دارند، اما استفاده صحیح از شارژ آن‌ها در سالم ماندن باتری ساعت از اهمیت خاصی برخوردار است. ساعت‌های هوشمند به شارژ اولیه نیازمند نیستند بنابراین می توانید بلافاصله هنگام خرید از آن‌ها استفاده کنید.

باتری ساعت از اندازه‌ی کوچکی برخوردار هستند به همین علت ظرفیت آن ها بین 240 الی 450 میلی آمپر ساعت می باشد که برای استفاده روزانه ساعت بسیار مناسب است.

چه عواملی باعث کاهش شارژ باتری اسمارت واچ می شود؟

برخی سنسورها و نمایشگرهای رنگی موجود در ساعت های هوشمند باعث شارژ خالی کردن زود هنگام باتری ساعت می شوند. این برنامه ها شامل: سنسور اندازه گیری ضربان قلب، فشار سنج، پایش خواب، اکسیژن خون، شتاب سنج، قدم شما، جهت یاب و ... برای انجام عملیات از انرژی باتری استفاده می کنند بنابراین اگر می خواهید باتری ساعت شما زود هنگام خالی نشود می توانید هرکدام از این سنسورها که مورد نیازتان نیست را غیر فعال کنید.

از دیگر عوامل کاهش عمر باتری ساعت اتصال مداوم آن به گوشی و دیگر دستگاه ها می باشد، بخصوص اتصال بی سیم نیازمند مصرف انرژی بیشتری است، بنابراین بهتر است در صورت استفاده نکردن، اتصال بیشیم را غیر فعال کنید.

نحوه‌ی شارژ کردن ساعت هوشمند شیائومی

تفاوت نحوه‌ی شارژ کردن ساعت هوشمند سامسونگ و اپل

شرکت سامسونگ و اپل از برندهای معروف جهان هستند که با یکدیگر رقابت دارند، به همین علت پلتفرم های متفاوتی را برای محصولات خود ارائه می دهند، این محصولات نظیر شارژر و نحوه‌ی شارژ دهی هر ساعت است.

نحوه شارژ ساعت هوشمند سامسونگ

اسمارت واچ سامسونگ را می توانید از توسط پاوربانک، شارژر بیسیم و کابل و آداپتور شارژ کرد. استفاده از شارژ وایرلس بدین گونه است که باید پشت ساعت را به گونه ای روی شارژر Wi-Fi قرار داد که ساعت در مرکز پایه ی شارژ قرار بگیرد.

نحوه‌ی شارژ کردن اپل واچ

اپل واچ‌ها به راحتی قابل شارژ هستند و تنها کافی است که کابل مغناطیسی را به اپل واچ وصل کنید و داک شارژ را به برق متصل کنید را تا شارژ دهی آغاز شود. البته باید گفت روش شارژ شدن ساعت های هوشمند با یکدیگر تفاوتی ندارند.

نکات مهم شارژ کردن اسمارت واچ

همان‌طور که در مطالب بالا بیان کردیم باتری ساعت های هوشمند از ظرفیت زیادی برخوردار نیستند به همین علت طریقه‌ی شارژ کردن ساعت هوشمند دارای اهمیت است، زیرا روی عملکرد ساعت و طول باتری آن تأثیر بسیاری دارد. در ادامه نکات مهم جهت حفظ بهتر عملکرد باتری ساعت هوشمند بیان کرده ایم:

- شارژ ساعت هوشمند نباید از 20 درصد کاهش یابد و هنگامی که به این مدت زمان رسید باید آن را شارژ کنید.

- شارژ باتری نباید صد درصد فول شود و بهترین درصد زمان برای آن ها بین 80 الی 90 درصد است، این گونه باتری عمر بیشتری خواهد داشت.

- هنگام شارژدهی ساعت هوشمند، آن را از اتصال به گوشی خارج کنید.

- زمان شارژ شدن، ساعت را در مکانی خنک قرار دهید تا از داغ شدن بیش از حد آن جلوگیری شود.

- حتماً از خشک بودن پین و درگاه ساعت هوشمند خود اطمینان حاصل کنید.

- از کابل شارژهای اصلی برای شارژ اسمارت واچ‌ها استفاده کنید.

- آداپتور مورد نیاز برای شارژ ساعت هوشمند، آداپتوری با 5 ولت و 1 آمپر است.

- حتماً شارژرها را حتی در صورت استفاده نکردن شارژ کنید تا باتری آن آسیب نبیند.

روش شارژ شدن ساعت هوشمند

کدام گوشی های سامسونگ قابلیت شارژ کردن ساعت هوشمند را دارند؟

گوشی های سامسونگ همانند: سری گلکسی S10، سری گلکسی S20، سری گلکسی S21، سری گلکسی S22، سری نوت 10، سری نوت 20، گلکسی S20 FE، گلکسی S21 FE، کل گوشی‌های سری زد فولد، زد فلیپ 3 و زد فلیپ 4 قابلیت آن را دارند که اسمارت واچ را شارژ کنند.

جمع بندی:

با توجه به رشد فناوری، دستگاه های هوشمند بسیاری در زندگی ما وجود دارد و برای مدیریت امور شخصی مورد استفاده قرار می گیرند که ساعت های هوشمند یا همان اسمارت واچ‌ها جزو این نوع دستگاه ها می باشند؛ بنابراین اهمیت روش شارژ کردن آن ها بسیار زیاد است و باعث حفظ سلامت باتری و طول عمر آن می شود. در این مطلب سعی کرده ایم اصول صحیح شارژ کردن ساعت هوشمند را بیان کنیم تا با رعایت آن ها بتوانید طولانی مدت از این گجت ها به خوبی استفاده کنید. اگر قصد خرید ساعت هوشمند دارید به شما پیشنهاد می کنم راهنمای خرید ساعت هوشمند و نکات مهم آن را مطالعه کنید.

دیدگاه شما چیست؟
دیدگاه ها
  • کاربر میهمان 1402/12/22
    سلام وقت بخیر. می خواستم بدونم آیا حتما باید از آداپتورهای مخصوص برای شارژ ساعت هوشمند استفاده بشه؟
    • کاربر میهمان 1402/12/22
      سلام دوست عزیز باید بگویم بله باید از آداپتور با توان کم برای شارژ ساعت ها استفاده کنید
  • کاربر میهمان 1403/02/10
    سلام. من می خواستم اپل واچ که خریدم رو با شارژر وایرلس گوشیم شارژ کنم ولی نمی دونم چرا نمیشه؟ آیا می تونید راهنمایی کنید.
    • کاربر میهمان 1403/02/10
      سلام، ساعت هوشمند اپل واچ را اگه بخوایی با شارژر وایرلس تلفن همراه شارژ کنی، باید اول در تنظیمات تلفن همراه گوشی خود بری و  بعدش روی گزینه Wireless Power Share کلیک کنی تا فعال بشه. این جوری می تونی شارژ کنی و فراموش نکنی بعد از شارژ شدن اپل واچ دوباره به قسمت تنظیمات بری و این گزینه را خاموش کنید.