تفاوت فست شارژ با شارژ معمولی

یکی از معضلاتی که کاربران گوشی موبایل در گذشته با آن روبرو بودند، کند شارژ شدن تلفن هوشمند بود. احتمالاً برای شما نیز این مسئله پیش آمده است که کار بسیار مهمی با گوشی خود دارید، اما شارژ کافی ندارد و باید ساعت‌ها منتظر بمانید تا گوشی شارژ شود. اما امروزه به لطف تکنولوژی فست شارژ این مشکل حل شده است و گوشی در کمترین زمان ممکن شارژ می شود. آیا تا به حال این سؤال برای شما پیش آمده که تفاوت فست شارژ با معمولی چیست و آیا حتماً باید از کابل فست شارژ استفاده کنیم؟ برای دانستن این موضوع به شما پیشنهاد می کنیم تا انتها این مقاله با ما همراه باشید.

تفاوت فست شارژ با شارژ معمولی

قابلیت فست شارژ چیست؟

قبل از اینکه به تفاوت فست شارژ و معمولی بپردازیم، ابتدا باید با فناوری شارژ سریع یا همان فست شارژ و نحوه عملکرد آن آشنا شویم. در واقع شرکت های تولید کننده گوشی موبایل برای افزایش سرعت شارژ گوشی، میزان آمپر، ولتاژ و توان خروجی را افزایش می دهند. گوشی هایی که از قابلیت فست شارژ برخوردار هستند هنگام شارژ دهی ابتدا با سرعت بالایی تا 50 درصد گوشی را شارژ می کنند و سپس روند شارژ دهی کند می شود زیرا در این مرحله هم ولتاژ و هم آمپر در یک عدد ثابت می مانند تا گوشی به طور یکسانی فول شارژ شود.

استانداردهای قابلیت فست شارژ:

قابلیت شارژ سریع دارای استانداردهای بسیار زیادی است که احتمالاً تا به حال اسامی آن‌ها به گوش شما خورده است. در ادامه به معرفی این استانداردها می پردازیم.

- تکنولوژی Qualcomm Quick Charge:

در پرچم‌داران اندروید، تراشه های کوالکوم بیشترین تراشه هایی هستند که مورد استفاده قرار می گیرند، جدید ترین نسل این فناوری Quick Charge 4 می باشد که خروجی 100 وات را دارد.

- تکنولوژی OnePlus Warp Charging:

این فناوری مخصوص شرکت سازنده گوشی های وان پلاس است که حداکثر توان خروجی آن 65 وات می باشد.

- تکنولوژی USB Power Delivery:

در گذشته آداپتورها از خروجی USB-A برخوردار بودند و امروزه خروجی برخی آداپتورها به USB-C تغییر کرده است؛ که توان خروجی آن 2.5 وات بود. امروزه با کمک تکنولوژی USB Power Delivery شارژ سریع را تا توان 240 وات پشتیبانی می کند.

- تکنولوژی Oppo Super VOOC Charging:

این تکنولوژی توان خروجی 65 وات را پشتیبانی می کند.

- تکنولوژی Samsung Adaptive Fast Charging:

این تکنولوژی تنها مختص گوشی های سامسونگ می باشد و حداکثر توان خروجی آن 18 وات بوده، اما به لطف قابلیت سوپر فست شارژ حداکثر توان خروجی به 45 وات رسیده که می توان گوشی را در کمترین زمان ممکن شارژ کرد.

تفاوت فست شارژ با شارژ معمولی

تفاوت فست شارژ با معمولی:

اکنون که با قابلیت فست شارژ آشنا شده ایم به تفاوت شارژ سریع و معمولی می پردازیم.

- قابلیت فست شارژ نسبت به شارژهای معمولی، سریع تر گوشی را شارژ می کند.

- در شارژرهای معمولی دوام و عمر باتری بیشتر از شارژرهای فست است.

- قیمت شارژ معمولی از فست شارژرها ارزان تر است.

- فست شارژها دمای بیشتری را هنگام شارژدهی تولید می کنند.

مزایای استفاده از شارژرهای سریع:

صرفه جویی در وقت:

یکی از مهم ترین ویژگی شارژرهای فست شارژ با معمولی، صرفه جویی در وقت است. امروزه گوشی های موبایل یکی از وسایل ضروری دنیای امروزی ما به شمار می آید و بدون آن‌ها نمی توانیم به کارهای روزمره خود برسیم. ظرفیت باتری موبایل امروزه افزایش پیدا کرده است و با نبود این فناوری فست شارژ، مجبور بودیم 2 الی 3 ساعت برای شارژ گوشی منتظر باشیم. به همین علت یکی از اصلی‌ترین قابلیت فست شارژ نسبت به شارژ معمولی، زمان سرعت شارژ آن است.

کاهش دمای شارژر:

گوشی های جدید از قابلیتی برخوردار هستند که مشکل داغ کردن شارژرها را حل کرده است. بدین معنا که وقتی گوشی موبایل هنگام شارژ به دمای بالا می رسد، این گوشی‌ها فرکانسی را به شارژرها ارسال می کنند تا سطح ولتاژ کاهش یابد و از گرمای تولید شده کم شود با توجه به این قابلیت از آسیب رسیدن به قطعات داخلی گوشی جلوگیری می کند.

قابلیت خاموش کردن شارژ سریع:

برخی شرکت های تولید کننده گوشی موبایل، قابلیت خاموش و روشن شارژ سریع را برای گوشی‌ها فراهم کرده اند و شما می توانید زمانی که عجله‌ای برای شارژ گوشی ندارید، این قابلیت را خاموش کنید تا شارژ به صورت معمولی انجام شود.

مزایای استفاده از شارژر معمولی:

شارژرهای معمولی از مزایای خاص خود برخوردار است که در ادامه این مزایا را بیان می کنیم.

قیمت ارزان:

قیمت شارژر معمولی از شارژرهای فست کم‌تر است؛ بنابراین اگر هنگام خرید شارژر گوشی، قیمت برای شما اهمیت دارد با توجه به نوع گوشی خود می توانید شارژرهای معمولی را انتخاب کید.

مدت استفاده از گوشی را مدیریت کنید:

استفاده زیاد از گوشی، از مشکلاتی است که همه‌ی افراد با آن روبرو هستند و از این موضوع رنج می‌برند. به همین علت شارژرهای معمولی این مسئله را بهتر مدیریت می کنند زیرا مدت زمان بیشتری برای شارژ کامل گوشی استفاده می شود و تعداد دفعات استفاده از گوشی کم می شود.

تفاوت فست شارژ با شارژ معمولی

آیا می توانیم گوشی فست شارژ را با معمولی شارژ کنیم؟

باید بگوییم بله امکان پذیر است اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که استفاده از شارژ معمولی برای گوشی های فست، مدت زمان بیشتری را برای شارژ نیاز دارد و گوشی دیرتر شارژ می شود.

نحوه روشن و خاموش کردن قابلیت شارژ سریع در گوشی سامسونگ:

گوشی های سامسونگ میان رده از توان خروجی 5 وات برخوردار هستند و پرچم داران این شرکت از توان 45 وات بهره مند هستند. برای آنکه بتوانید قابلیت خاموش و روشن کردن شارژ سریع را در گوشی های سامسونگ فعال کنید باید ابتدا به بخش تنظیمات گوشی رفته و سپس گزینه ی Battery and device care را پیدا کنید و روی گزینه ی باتری کلیک کنید. در این قسمت به گزینه ی More battery settings‌ وارد شوید و قابلیت Fast charging را فعال یا غیر فعال کنید.

چنانچه برای خرید شارژر سامسونگ مردد هستید، حتماً روی لینک شارژر سامسونگ کلیک کنید و از محصولات اورجینال و دارای گارانتی ما دیدن کنید.

نحوه تشخیص کابل شارژ سریع:

اگر به دلایلی کابل شارژ شما آسیب دیده باشد و یا گم شده است و قصد خرید آن را دارید، اما از آنجایی که کابل شارژهای تقلبی بسیاری در بازار موجود است، به شما خواهیم گفت چگونه کابل اصلی را تشخیص دهید؟

- بسته بندی کابل را بررسی کنید، باید عبارت فست شارژ روی آن حک شده باشد و همچنین از جریان 2.0 آمپر نیز پشتیبانی کنند.

- ضخامت این نوع کابل‌ها از کابل‌های معمولی بیشتر است.

نتیجه:

قابلیت شارژ سریع برای افرادی که مجبور هستند در طول روز از گوشی موبایل استفاده کنند بسیار مفید است؛ اما باید به مدل گوشی خود نیز دقت کنید ببینید از این قابلیت برخوردار است یا خیر؛ زیرا استفاده از شارژرهای فست برای گوشی های معمولی باعث آسیب رسیدن به باتری آن‌ها می شود.

دیدگاه شما چیست؟