چگونه از باتری موبایل محافظت کنیم

باتری گوشی موبایل یکی از مهم ترین و اساسی ترین اجزای آن می باشد. باتری ها جزو قطعات مصرفی گوشی موبایل به شمار می آیند و به مرور زمان، عملکرد آن ها کاهش می یابد. گوشی هایی که امروزه به بازار عرضه شده اند می توانند به راحتی تا 4 سال عملکردی بدون مشکل داشته باشند و آن هم به دلیل مجهز بودن به سخت افزارهای بسیار مناسب است. اما با توجه به گفته برخی سازنده های تلفن هوشمند عمر باتری ها بین 2 الی 3 سال است و استفاده نادرست از آن ها باعث کاهش آن خواهد شد؛ بنابراین مراقبت از باتری از اهمیت بسیاری برخوردار است تا بتوانیم سال های طولانی بدون مشکل از گوشی و باتری استفاده کنیم.

در این مقاله نکاتی را بیان کرده ایم که با رعایت کردن آن ها می توانید سلامت باتری گوشی هوشمند خود را در طولانی مدت تضمین کنید.

چگونه از باتری موبایل محافظت کنیم

متصل نکردن گوشی در طول شبانه روز به شارژر:

همان طور که از نام گوشی هوشمند مشخص است، آن ه هوشمند هستند و پس از شارژ کامل دستگاه جریان برق مسدود می شود و دیگر انتقال انرژی به گوشی شما وارد نمی شود تا گوشی آسیب نبیند؛ اما قرار دادن طولانی مدت گوشی درون شارژر باعث کاهش عمر باتری می شود؛ زیرا باتری های یون لیتیوم با بالاتر رفتن دمای گوشی از عمرشان کاسته می شود و عملکرد نامطلوبی را ارائه می دهند.

80 درصد شارژ گوشی بهتر از 100 درصد است:

متخصصان زیادی بر این باور هستند که شارژ گوشی نباید بیش تر از 80 الی 85 درصد برسد زیرا این گونه سلامت باتری در دراز مدت تضمین می شود. در واقع حالت ایدئال برای باتری های یون لیتیوم بدین گونه است که شارژ آن ها بین 20 الی 85 درصد بماند و اینگونه از آسیب رسیدن به باتری جلوگیری می شود. در واقع شارژ باتری کمتر از 20 درصد و بیشتر از 85 درصد نشود و اگر این پروسه شارژدهی را برای گوشی‌های خود در نظر بگیرید باتری از سلامت بیشتری برخوردار خواهد بود.

دمای گوشی هنگام شارژدهی:

در واقع باید گفت گرما قاتل باتری گوشی به شمار می آید و باعث کاهش عمر آن می شود. اگر شما نیز جزو افرادی هستید که از کاورها چرمی برای محافظت گوشی خود استفاده می کنید باید در مورد آن تجدید نظر کنید زیرا کاورهای چرمی گرمای بیشتری را نسبت به دیگر کاورها هنگام شارژدهی انتقال می دهند و اجازه خروج گرما نمی دهند. پیشنهاد دیگری که می توانیم به شما داشته باشیم این است که هنگام متصل کردن گوشی به شارژر قاب را بیرون آورده تا گرمای زیاد تولید نشود و به باتری آسیب وارد نیاید.

هنگام شارژ دهی گوشی را خاموش کنید:

از دیگر مواردی که می تواند تأثیر مستقیمی روی دستگاه و باتری گوشی قرار دهد، خاموش کردن آن هنگام شارژ دهی است و یا اگر نمی توانید گوشی خود را خاموش کنید از آن هنگام شارژدهی استفاده نکنید تا به صورت کامل شارژ شود.

شیوه ی مراقبت از باتری موبایل

استفاده از شارژر و کابل اصلی گوشی:

امروزه شارژرها و کابل های متفاوتی در بازار موجود است چه اصلی و چه تقلبی، بهترین پیشنهادی که می توانیم به شما داشته باشیم استفاده و خرید شارژر اصلی گوشی است زیرا این شارژرها به خوبی قادر هستند ولتاژ برق را به صورت ثابت به باتری گوشی انتقال دهند و از آسیب رسیدن به آن جلوگیری کنند.

حقایقی که باید درباره باتری گوشی بدانید؟

حقایقی درباره باتری گوشی موبایل وجود دارد اغلب کاربران از آن مطلع نیستند که در ادامه با تعدادی از آن ها آشنا می شویم.

فناوری باتری گوشی:

اکثر وسایل الکترونیکی و گوشی های هوشمند و گجت ها از باتری های قابل شارژ و یون لیتیوم استفاده می کنند. در واقع باتری ها برعکس دیگر لوازم الکترونیکی از پیشرفت کمی در دهه های اخیر برخوردار بوده اند و بیشترین پیشرفت در استفاده بهینه از دستگاه و برنامه های مدیریت شارژ برای عمر باتری بوده است.

آیا شارژ سریع به باتری آسیب می رساند؟

اگر در قطعات الکتریکی شارژر و باتری گوشی مشکلی وجود نداشته باشد، برخلاف باورهای رایج، شارژ سریع باعث خرابی باتری موبایل نمی شود؛ زیرا فناوری شارژ سریع در دو مرحله شارژ را کامل می کند. در مرحله ی اول و تا 50 درصد اولیه شارژ، ولتاژ بالایی را به باتری انتقال می دهد و همین باعث می شود در 10 الی 30 دقیقه ی اول گوشی به سرعت شارژ شود و اثر منفی روی باتری نمی گذارد و 20 الی 30 درصد پایانی شارژ دهی گوشی کندتر صورت می گیرد؛ زیرا با ورود به مرحله ی دوم سرعت شارژ جهت کاهش دما و افزایش عمر باتری، کاهش می یابد تا باتری آسیب نبیند.

شرکت های تولید کننده سامسونگ ادعا می کند گوشی های پرچمدار خود که از شارژر 45 واتی استفاده می کنند، باتری را در نیم ساعت به 70 درصد می رساند. شرکت اپل نیز ادعا کرده است با فناوری شارژ سریع آیفون 11 پرو خود، باتری آن در عرض 30 دقیقه به 50 درصد شارژ می رسد.

به شما پیشنهاد می کنیم مقاله ی چه گوشی هایی قابلیت شارژ سریع دارند را مطالعه کنید.

چگونه از باتری موبایل مراقبت کنیم

شارژ نشدن بیش از حد:

احتمالاً تا به حال شنیده باشید که گوشی را نباید بیش از حد به شارژر متصل کنید، زیرا به باتری آسیب می رساند. بسیاری از افراد معتقد هستند که اتصال بیش از حد گوشی به شارژر باعث ناپایداری باتری می شود و به مرور به آن آسیب وارد می کند. همچنین آن ها معتقد هستند که شارژ بیش از حد امکان دارد باعث تولید گرمای بیش از حد و انفجار باتری و دستگاه شود. البته باید به این نکته اشاره کرد که باتری ها به گونه ای طراحی شده اند که جریان الکتریسیته را پس از رسیدن به شارژ کامل 100 درصد به طور کامل قطع می کند بنابراین شارژ بیش از حد ظرفیت باتری اصلاً امکان پذیر نیست. با این حال باد بگوییم که شارژ کامل باتری را تحت فشار خواهد گذاشت و می تواند باعث آسیب جبران ناپذیری به دستگاه شود.

گوشی های جدید آیفون و سامسونگ این قابلیت را برای کاربران فراهم کرده اند که با فعال سازی Optimized Battery Charging، روند شارژ دهی گوشی شما بین 80 الی 85 درصد قطع می شود و گوشی شما بیش از این درصد شارژ نخواهد شد و در واقع با اعمال این برنامه، بازه ی زمانی باتری روی 100 درصد را به کمترین حد ممکن می رساند.

اجازه ندهید باتری خالی از شارژ شود:

اگر به یاد داشته باشید در گذشته گفته می شد که برای شارژ باتری گوشی موبایل اجازه دهید تا باتری به طور کامل خالی شود و سپس مجدد آن را درون شارژ قرار دهید تا نمایش میزان شارژ باتری مجدد صورت پذیرد؛ اما این موضوع برای باتری های امروزی صدق نمی‌کند و با خالی شدن کامل شارژر آن عمر باتری کاهش می یابد و سلامت باتری را به خطر می اندازد.

بنابراین اگر به سلامت باتری خود اهمیت می دهید باید آن را 20 درصد درون شارژ قرار دهید و 85 درصد از شارژ بیرون آورید.

اگر باتری سامسونگ شما آسیب دیده باشد به شما پیشنهاد می کنیم به سایت اَکسرُن جهت خرید باتری سامسونگ مراجعه کنید.

استفاده از Wi-Fi، داده همراه و بلوتوث:

یکی از رایج ترین دلایلی که باعث کاهش عمر باتری می شود و باعث می شود شما به طور مداوم گوشی خود را به شارژر متصل کنید استفاده از وای فای، بلوتوث و داده همراه است. اگر از این برنامه ها به طور دائم استفاده نمی کنید به شما پیشنهاد می کنیم آن ها را خاموش کنید و در مواقع ضروری آن ها را روشن کنید تا عمر باتری شما ذخیره شود و باتری در طول روز خالی نشود.

غیر فعال کردن دستیار صوتی:

استفاده از دستیار صوتی همانند سیری بسیار مفید است، با این حال باید بگوییم که این برنامه اگر به صورت دائم مورد استفاده شما قرار بگیرد باعث تخلیه ی شارژ باتری گوشی شما می شود، بنابراین اگر زیاد از این برنامه استفاده نمی کنید بهتر است آن را غیر فعال کنید و یا حداقل فرمان صوتی را غیر کنید تا انرژی باتری ذخیره شود.

جمع بندی:

دوام باتری یکی از مهم ترین موضوعاتی است که امروزه مورد توجه تمامی افرادی که از گوشی موبایل استفاده می کند می باشد، در این مقاله سعی کرده ایم موارد مهمی را بیان کنیم که با رعایت کردن آن ها بتوانید عمر باتری گوشی خود را افزایش دهید و از آسیب رسیدن به آن جلوگیری کنید.

دیدگاه شما چیست؟