چرا باتری گوشی منفجر می شود؟ 5 راه حل جلوگیری از منفجر شدن باتری گوشی

احتمالاً تا کنون به گوشی شما خورده است که یک گوشی منفجر شده است و باعث تعجب شما شده و این سؤال پیش آمده که آیا این حرف درست است؟ باید بگوییم بله درست است، امکان انفجار گوشی های هوشمند امروزی نیز وجود دارد.

اما چرا گوشی هوشمند منفجر می شود و راهکارهای جلوگیری از آن چیست؟ دلایل بسیار متعددی وجود دارد که باعث به وجود آمدن این اتفاق می افتد. با این حال احتمال بسیار کم است و اکثر تولید کنندگان تلفن همراه برای راضی نگه داشتن اشخاص و همچنین آسیب نرسیدن به برند آن‌ها از تکنولوژی های پیشرفته استفاده می کنند تا چنین حوادثی پیش نیاید.

ابتدا باید بگوییم برخی باتری‌ها به دلیل استفاده از متریال نامرغوب سخت افزار دستگاه، باعث انفجار می‌شوند که برای آن نمی توانیم راهکاری را ارائه دهیم. با این حال هنگام خرید گوشی موبایل و همچنین خرید شارژر اصلی گوشی دقت بسیار داشته باشید.

در ادامه دلایل منفجر شدن گوشی هوشمند و چندین راهکار برای جلوگیری از وقوع آن را بیان می کنیم، بنابراین پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

چرا گوشی هوشمند منفجر می شود

چرا گوشی هوشمند منفجر می شود؟

دلایل بسیار زیادی وجود دارد که باعث منفجر شدن و یا آتش گرفتن یک تلفن هوشمند می شود که اکثراً این انفجارات به باتری دستگاه مربوط می شود.

گوشی های هوشمند امروزه از باتری های یون لیتیومی استفاده می کنند، این نوع باتری ها حاوی تعادل دقیق الکترودهای منفی و مثبت هستند که امکان شارژ مجدد را برای دستگاه فراهم می کنند و هنگامی که باتری دچار مشکل شود، اجزای داخلی آن خراب می شوند و یک واکنش فراری را ایجاد می کنند که باعث انفجار می شود.

یکی از شایع ترین دلیل انفجار باتری، گرمای بیش از حد است. اگر هنگام شارژ دهی گوشی، باتری بیش از حد داغ شود، این داغ شدن ها باعث ایجاد ترکیبات شیمیایی می شود به اجزای تلفن هوشمند آسیب وارد می کند.

دلایل داغ شدن بیش از حد گوشی متفاوت است. به عنوان مثال افتادن گوشی، رها کردن گوشی در زیر نور خورشید به مدت طولانی، بدافزارهایی که باعث می شوند CPU گوشی بیش از حد کار کند و یا استفاده از شارژر بی کیفیت و تقلبی که باعث ایجاد اتصال کوتاه در دستگاه می شود.

البته باید گفت باتری ها به مرور استفاده مداوم رو به تحلیل می روند به همین علت اگر از دستگاهی برای مدت طولانی استفاده می کنید، امکان آسیب رسیدن به اجزای داخلی آن دستگاه و همچنین منجر به بادکردگی باتری و گرمای بیش از حد آن می شود.

علائم منفجر شدن باتری گوشی چیست؟

ابتدا بگوییم امکان دارد که هیچ‌گونه علائمی دریافت نکنید، اما صدای ترکیدن و یا بوی سوختن را بشنوید و این یک هشدار برای آسیب رسیدن به باتری گوشی در آستانه ی انفجار است، در چنین مواقعی گوشی را از خود دور نگه دارید. اگر هنگام دست گرفتن گوشی متوجه گرمای بیش از حد آن شدید، مخصوصاً هنگام شارژدهی گوشی اگر با دستگاه می کنید و بسیار داغ شد، بلافاصله آن را از برق بکشید تا از گرمای بیش تر جلوگیری کنید.

از دیگر علائم هشدار دهنده آسیب رسیدن به باتری متورم شدن باتری است؛ بنابراین اگر متوجه شدید درب پشت گوشی شما ورم کرده است بلافاصله آن را خارج کنید، اما اگر گوشی شما از نوع گوشی هایی بود که باتری آن باید توسط متخصصین خارج شود، بلافاصله به خدماتی مراجعه کرده و باتری گوشی را خارج کنید. البته فراموش نکنید حتماً در صورت متورم شدن باتری گوشی را خاموش کنید.

متداول ترین دلیل‌ها برای منفجر شدن تلفن همراه:

هر چقدر هم گوشی های هوشمند امروزی با کیفیت تولید شده باشند صرف نظر از سازنده آن ها باز هم در معرض انفجار باتری گوشی قرار خواهند گرفت؛ اما چرا باتری تلفن هوشمند منفجر می شود؟

- وجود نقص هنگام تولید (Manufacturing defect):

یکی از دلایل اصلی انفجار باتری تلفن همراه وجود نقص هنگام ساخت و تولید است. همان‌طور که بیان کردیم امروزه تلفن های هوشمند از باتری های یون لیتیوم تغذیه می کنند و باید حتماً تست شوند؛ زیرا وجود یک قطعه اشتباه در خط مونتاژ باعث خرابی باتری و انفجار آن می شود.

- آسیب رسیدن به باتری از نظر فیزیکی:

دومین دلیل انفجار باتری، آسیب رسیدن فیزیکی آن است. به عنوان مثال هنگامی که گوشی از ارتفاع به زمین بیافتد علاوه بر آسیب رسیدن به گوشی، باعث آسیب رسیدن به باتری هم می شود؛ زیرا این کار ساختار شیمیایی باتری را تغییر می دهد و باعث ایجاد اتصال کوتاه و همچنین گرم شدن بیش از حد می شود.

چرا باتری گوشی منفجر می شود

- استفاده از شارژرهای بی کیفیت و ناسازگار:

یکی از اشتباهات رایجی که اکثر افراد مرتکب می شوند، استفاده از شارژرهای ناسازگار و بی کیفیت است. این شارژرها شاید از نظر ظاهری شبیه به شارژرهای اصلی باشند اما از متریال بی کیفیت تولید شده اند و استفاده از آن ها باعث آسیب رسیدن به باتری گوشی می شود.

به شما پیشنهاد می کنیم برای آنکه از باتری گوشی شما سالم بماند مقاله‌ی چگونه از باتری موبایل محافظت کنیم را مطالعه کنید.

- شارژ طولانی مدت در شبانه روز:

از دلایل بسیار مهمی که باعث داغ شدن بیش از حد باتری گوشی می شود، شارژ مداوم و طولانی مدت آن در طول شبانه روز است. بسیاری از افراد، گوشی خود را هنگام شب درون شارژ قرار می دهند تا صبح با گوشی شارژ شده به سرکار بروند، اما این کار منجر به گرم شدن بیش از حد باتری، اتصال کوتاه و گاهی اوقات انفجار باتری می شود.

امروزه گوشی های هوشمند دارای تراشه ای هستند که جریان برق را زمانی که شارژ به 100 درصد رسید متوقف می کنند. با این حال باید بگوییم این گوشی ها نیز معدود هستند بنابراین گوشی خود را طولانی مدت درون شارژ قرار ندهید تا از گرمای بیش از حد آن و آسیب رسیدن به باتری جلوگیری کنید.

- رها کردن گوشی به مدت طولانی در زیر نور خورشید:

همان‌طور که بیان کردیم گرمای بیش از حد باعث آسیب رسیدن به باتری گوشی می شود. سلول های موجود در باتری ناپایدار می شوند و باعث می شوند که تجربه‌ی گرمازا را از دهند بدهند و این کار گازهای اکسیژن و دی اکسید کربن تولید می کنند و منجر به متورم شدن باتری و در نهایت انفجار آن می شوند. به همین علت توصیه می شود که گوشی های خود را در ماشین داغ و یا زیر نور خورشید رها نکنید.

- خیس شدن گوشی و آب رسیدن به باتری:

همان‌طور که می دانید گوشی ها ضد آسیب نیستند و رسیدن آب به باتری آن ها یکی از دلایل انفجار باتری می باشد.

راهکارهای اساسی برای جلوگیری از انفجار باتری:

تا اینجای مقاله احتمالاً این سؤال برای شما پیش آمده است که آیا می توانیم از انفجار گوشی هوشمند جلوگیری کنیم؟ باید بگوییم راهکارهایی وجود دارد که می تواند فشار روی باتری را کاهش دهد که در ادامه بیان می کنیم.

دلایل منفجر شدن باتری گوشی

- خرید قاب گوشی مناسب:

یکی از راه های محافظت از اجزای داخلی گوشی های هوشمند استفاده قاب و کیس مناسب است زیرا با این کار می توانید از آسیب رسیدن احتمالی گوشی و باتری جلوگیری کنید. البته باید گفت امکان آتش گرفتن هر گوشی پس از سقوط، بسیار محدود است اما داشتن قاب مناسب می تواند کمک کننده باشد.

- از گرمای بیش از حد جلوگیری کنید:

گرما یکی از بدترین دشمنان تلفن های هوشمند است. باتری گوشی شما در دمای بین 32 الی 95 درجه فارنهایت بهینه شده است و قرار دادن آن در شرایط سخت باعث آسیب رسیدن به باتری می شود. بدین معنا که گوشی خود را در طولانی مدت در گرما و یا سرما رها نکنید.

- گوشی خود را هنگام شارژ شدن در مکان مناسبی قرار دهید:

هنگام شارژ شدن گوشی را در زیر بالشت و یا مکانی که باعث گرمای بیش از حد باتری می شود قرار ندهید و همچنین برای اطمینان بیشتر گوشی را از کنار کاغذ دور نگه دارید.

- سلامت باتری گوشی خود را تضمین کنید:

باتری ها به مرور زمان و به طور طبیعی خراب می شوند و بهترین کاری که می توانیم انجام دهیم این است که فرسایش باتری را به تاخیر بیندازیم.

توصیه می شود گوشی ها کمتر از 20 درصد به شارژ متصل شوند و بیشتر از 85 درصد شارژ نشوند با انجام این راهکار باتری گوشی ما تا چندین سال عمر خواهد کرد.

- استفاده از شارژرها و کابل‌های اصلی و با کیفیت:

دستگاه شما برای شارژ شدن صحیح به یک ولتاژ ثابتی نیازمند است و این در صورتی اتفاق می افتد که گوشی شما از شارژرهای اصلی و با کیفیت برای شارژدهی استفاده کنند. همچنین استفاده کابل شارژهای اصلی باعث می شود که انرژی به صورت بهینه به باتری گوشی انتقال یابد و از خراب شدن زود هنگام باتری جلوگیری می کنند.

سخن پایانی:

در این مقاله سعی کرده ایم دلایل مختلفی که باعث انفجار باتری گوشی می شود را بیان کنیم همچنین راهکارهای متعددی را برای جلوگیری از ایجاد چنین اتفاقی بیان کرده ایم که با رعایت این نکات می توانید از منفجر شدن گوشی خود جلوگیری کنید.

اگر باتری گوشی شما دچار آسیب شده باشد می توانید برای خرید باتری اصلی گوشی به فروشگاه اَکسرُن مراجعه کنید.

دیدگاه شما چیست؟