راهنمای تشخیص کابل شارژ اصلی از تقلبی

احتمالاً تا کنون برای شما پیش آمده است که کابل شارژ گوشی‌تان پس از مدتی خراب شود. این خرابی دلایل مختلفی دارد: امکان دارد خراب شدن در اثر کشیده شدن سیم شارژ و یا ایجاد قطعی به دلیل نوسانات برقباشد. معمولاً هنگامی که این اتفاقات رخ می‌دهد مجبور به خرید کابل شارژ اصلی جدیدی می‌شوید و این احتمال وجود دارد که نتوانید کابل اصلی را از تقلبی تشخیص دهید. اگر از کابل های تقبلی استفاده کنید پس از مدتی به باتری و یا گوشی شما آسیب وارد می رسد. در این مقاله قصد داریم نکاتی را بیان کنیم که بتوانید کابل شارژهای اصل را از تقلبی تشخیص دهید بنابراین تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

راهنمای تشخیص کابل فیک از اصل

تفاوت مدت زمان شارژ شدن کابل اصلی از تقلبی:

سیم شارژهای تقلبی به دلیل استفاده از متریال بی کیفیت هنگام ساخت، قادر نیستند انتقال انرژی برق را به درستی انجام دهند به همین علت زمان طولانی تری را برای شارژ دستگاه مورد نیاز است. برای آنکه متوجه شوید دستگاه شما دیر شارژ می شود یا خیر می توانید مدت زمان شارژ دهی را اندازه گیری کنید و با نتایج قبلی، مقایسه کنید. به عنوان مثال یک گوشی با شارژر معمولی حدود 2 ساعت زمان نیاز دارد تا به طور کامل شارژ شود اما اگر این مدت زمان به 3 الی 4 ساعت رسید باید نتیجه گرفت که کابل شارژ شما تقلبی است.

کابل شارژهایی که امروزه به بازار عرضه شده اند از قابلیت فست شارژ برخوردار هستند بنابراین هنگامی که به گوشی متصل می کنید باید علامت شارژ سریع را به شما نشان دهد. در غیر این صورت این کابل شارژ تقلبی محسوب می شود.

شدت جریان سیم شارژ را تست کنید:

شدت جریان کابل روی اکثر کابل های نوشته شده است، اما در واقع باید گفت برای تشخیص اصل بودن کابل به این نوشته‌ها نباید اعتماد کرد زیرا امروزه شرکت های تولید کننده کابل های تقلبی به وسیله‌ی تکنولوژی های پیشرفته ای که دارند به راحتی می توانند این عبارت را روی کابل های خود قرار دهند؛ اما برای تست شدت حریان کابل نیاز به ابزار آزمایشگاهی نیست، تنها کافی است اپلیکیشن Ampere را دانلود کنید تا به شما جوانب مناسب بودن کابل را اعلام کند. این برنامه برای گوشی های اندرویدی قابل استفاده است.

نحوه تشخیص کابل شارژ اصلی از تقلبی

برای گوشی‌هایی که از سیستم عامل iOS این برنامه با نام Ampere Battery Charging Check  در اپ استوری قرار گرفته است که می توانید به راحتی آن را نصب کنید.

قابل ذکر است که مقدار آمپر در این برنامه برای فست شارژها و شارژ معمولی بدین صورت نمایش داده می شود برای فست شارژهای 33 واتی 2000 الی 3000 میلی‌آمپر، 15 واتی 2000 الی 3000 میلی‌آمپر، 40 واتی 3000 میلی‌آمپر الی 4000 میلی آمپر، 18 واتی بین 1500 الی 2000 میلی‌آمپر، حالت نرمال 10 واتی بین 1500 تا 2000 میلی‌آمپر و 5 واتی 500 تا 1000 میلی‌آمپر می باشد.

هنگام اتصال به رایانه:

برخی سیم شارژهای تقلبی تنها قابلیت اتصال به دستگاه و شارژ آن را دارند و قابلیت اتصال به کامپیوتر را ندارد و پیغامی مبنی بر عدم شناسایی را نمایش می دهند.

در محصولات اپل، پس از اتصال کابل به کامپیوتر و عدم سازگاری آن عبارت «Accessory Not Supported» را روی صفحه نمایش گوشی شما نمایش می دهد.

تفاوت کیفیت ساخت کابل شارژ اصلی و تقلبی:

به دلیل آنکه کابل شارژ با قیمت ارزانی تولید شود از متریال بی کیفیت برای ساخت آن‌ها استفاده می کنند و گاهی اوقات این کیفیت ساخت به اندازه‌ای پایین است که به راحتی می توان کابل فیک را تشخیص داد. کابل تقلبی از اتصال سوکت شارژ محکم برخوردار نیست و همچنین سیم آن به راحتی خم می شود.

اینکه شما نتوانید به راحتی سوکت کابل را به درگاه گوشی متصل کنید می تواند یکی از نشانه های تقلبی بودن سیم شارژ باشد. شرکت های تولید کننده محصولات را متناسب با گوشی ها تولید می کنند و کابل شارژهای اصلی و مناسب با گوشی به راحتی به درگاه گوشی متصل می شود.

بررسی ظاهر سیم شارژ اصلی و تقلبی:

برخی کابل های تقلبی با یک نگاه قابل تشخیص هستند. در ادامه به تفاوت ظاهری سیم شارژ برندهای مختلف می پردازیم.

نحوه تشخیص کابل شارژ سامسونگ اصلی از تقلبی:

شرکت سامسونگ برای سیم شارژهای خود به خمیدگی قسمت USB کابل اشاره کرده است. سیم شارژ اصلی سامسونگ صاف و بدون انحراف می باشد، اما کابل های تقلبی دارای انحراف است.

کانکتور سیم شارژهای تقلبی بلندتر از حالت استاندارد است و به همین علت به سختی به درگاه شارژ گوشی می شود.

سیم شارژهای فست تایپ سی نیز همانند کابل های میکرو باید از ظاهری صاف و یکدست داشته باشند. یکی دیگر از مواردی که نشان دهنده تقلبی و اصلی بودن کابل ها است پین های درون سوکت کابل است. سیم شارژهای تقلبی از پین های یکدست و منظمی تشکیل شده اند و این در حالی است که سیم های اصلی از یک بی نظمی خاصی برخوردار هستند.

تشخیص کابل شارژ سامسونگ اصلی از تقلبی

نحوه تشخیص کابل شارژ اپل اصلی از تقلبی:

قسمت کانکتور سیم شارژ اپل، از اتصالات فلزی با گوشه های گرد و هم سطح و دیگر بخش ها از جنس فلز تشکیل شده اند. اتصالات فلزی که روی کانکتور کابل اپل قرار گرفته اند به رنگ طلایی و مات است، اما در کابل های تقلبی از سطحی براق تشکیل شده اند.

کابل های اپل از اندازه های مشخصی تشکیل شده اند و ابعاد آن 7.7 میلی متر در 12 میلی متر است، اما در کابل های تقلبی این ابعاد متفاوت هستند.

قسمت کانکتور USB کابل اصلی از کیفیت بسیار بالای برخوردار است و همچنین محل اتصال آن از رنگ طلایی برخوردار است که در کابل های تقلبی این پین‌ها به رنگ نقره‌ای می باشند.

تمامی محصولات اپل دارای امضای این شرکت هستند. به عنوان مثال در کابل های اصلی در فاصله‌ی 7 اینچی از پورت USB عبارت «Designed by Apple in California Assembled in China» حک شده است. البته باید گفت که همه‌ی کابل ها توسط کشور چین تولید نمی شوند به همین علت برخی اوقات کشورهای ویتنام و یا برزیل به جای چین روی کابل ها به طور واضح حک می شوند؛ اما در کابل های تقلبی اگر این عبارت حک شده باشند ناخوانا هستند و قابل دیدن نیستند. کابل های شرکت اپل همچنین دارای سریال نامبر هستند که می توانید در سایت اپل آن‌ها را بررسی کنید.

یکی دیگر از روش های تشخیص کابل اصلی و تقلبی آیفون این است که کانکتورها به آهن ربا می چسبند اما در کابل های تقلبی این‌گونه نیست.

روی بسته بندی محصولات اصلی شرکت اپل عبارت MFI یا Made for iPhone نوشته است که با دیدن این عبارت می توانید به راحتی خرید خود را انجام دهید.

نحوه تشخیص کابلشارژ آیفون فیک از اصل

نحوه تشخیص کابل شارژ شیائومی اصلی از تقلبی:

کابل شارژهای شیائومی از قابلیت فست شارژ برخوردار هستند بنابراین هنگامی که این کابل ها را به درگاه گوشی متصل می کنید باید روی صفحه نمایش دو علامت شارژ و درصد شارژ را نشان دهد، در غیر این صورت کابل تقلبی است. کابل های اصلی شیائومی از مس خالص تولید می شوند و قابلیت اتصال به کامپیوتر نیز دارند.

جمع بندی:

در این مقاله سعی کرده‌ایم تمام راه حل های تشخیص کابل شارژ اصلی از تقلبی را بیان کنیم. برای داشتن اطلاعات بیشتر جهت خرید کابل و شارژ اصلی به شما پیشنهاد می کنیم مقاله ی راهنمای خرید شارژر موبایل و کابل شارژ | معرفی بهترین شارژرها را مطالعه کنید.

سؤالات متداول:

آیا استفاده سیم شارژ تقلبی پوشی را خراب می کند؟

باید بگوییم بله به دلیل استفاده از متریال بی کیفیت، به مرور زمان این کابل ها باعث آسیب به سوکت و باتری گوشی می شوند و همچنین در برخی مواقع منجر به آتش سوزی کابل می شود.

نحوه ی تشخیص کابل شارژ سامسونگ چگونه است؟

برای تشخیص کابل اصلی از تقلبی سامسونگ باید به اندازه کانتکتور میکرو، پوسیدگی کابل، متصل شدن سیم شارژ به آهن ربا توجه داشت.

آیا تمامی سیم شارژهای اپل دارای شناسه کالا هستند؟

باید گفت بله کابل ها و محصولات اصلی اپل دارای شناسه خاصی هستند که می توانید آن را در سایت اپل بررسی کنید.

دیدگاه شما چیست؟