شارژر موبایل چند ولت است+بهترین نکات کاربردی؟

احتمالاً این سؤال برای شما پیش آمده است که شارژر موبایلتان چند ولت است و یا چه تفاوتی بین ولتاژ و شدت جریان یک شارژر وجود دارد؟ آیا از شارژرهای با ولتاژ و شدت متفاوت می توان برای تمامی گوشی ها استفاده کرد؟ در این مقاله به این سؤالات و همچنین شارژر موبایل چند ولت است پاسخ خواهیم داد تا بتوانید هنگام خرید شارژر اصلی موبایل بهترین انتخاب را داشته باشید.

شارژر موبایل چند ولت است

ولتاژ چیست؟

ولتاژ به عنوان یک فشار برق و یا شدت جریان الکتریکی تعریف شده است و درواقع عملکرد باتری موبایل رابطه ی مستقیمی به ولتاژ شارژر دارد. شارژرهای موبایل از نظر ولتاژ تفاوت هایی با یکدیگر دارند، اما 80 درصد آن‌ها از ولتاژ 5 ولت برخوردار هستند که به عنوان یک استاندارد مناسب برای گوشی های موبایل در نظر گرفته شده اند. هر چند امروزه با پیشرفت فناوری، شارژرهای فست شارژ و همچنین پورت های تایپ سی در بازار دیده می شوند که برخی از آن‌ها ولتاژی بالاتر از 5 ولت را ارائه می دهند.

باید این نکته را در نظر بگیریم که هر چه شارژر یک گوشی از ولتاژ بالاتری برخوردار باشد، سرعت شارژ باتری گوشی نیز سریع تر صورت می پذیرد. اما چرا ولتاژ شارژرها بیشتر از 5 ولت در نظر گرفته نمی شود؟ درواقع باید بگوییم ولتاژ شارژر به باتری گوشی موبایل بستگی دارد. اگر یک شارژر دارای ولتاژ بیش از حد و بدون مسائل امنیتی و تعدیل کننده های خاص الکتریکی در نظر گرفته شود و آن را به یک گوشی هوشمند و یا دیگر گجت ها متصل کرد باعث انفجار باتری آن دستگاه خواهد شد.

هرچند امروزه گوشی های موبایل به بسترهای خاصی مجهز هستند که نوسانات ولتاژ و شدت جریان را خنثی می کنند و اجازه نمی دهند که باعث آسیب رسیدن به باتری گوشی شوند. البته توجه داشته باشید گوشی های جدید که از پورت تایپ سی برخوردار هستند از شارژرهای با ولتاژ بالا استفاده می کنند.

اما باید دقت کنید اگر از شارژری استفاده کنید که با ظرفیت باتری گوشی شما یکسان نیست باعث خرابی باتری و گاهی اوقات گوشی موبایل می شود. بنابراین پیشنهاد می کنیم برای خرید شارژر گوشی حتماً به اطلاعات درج شده روی شارژر دقت کنید.

برای خرید شارژر اصلی سامسونگ با گارانتی تعویض می توانید به صفحه فروشگاه اَکسرُن مراجعه کنید.

چگونه ولتاژ شارژر را شناسایی کنیم؟

برای شناسایی ولتاژ شارژر تنها کافی است که به اطلاعات روی شارژر توجه کنید. اطلاعاتی همانند ورودی، خروجی، شدت جریان ورودی و خروجی روی شارژرها نوشته شده است.

اما منظور از ولتاژ ورودی (Input) و ولتاژ خروجی (Output) چیست؟ روی تمام شارژرها دو عبارت Input/Output نوشته شده است. عبارت Input به ویژگی های ورودی شارژر و یا همان پریز برقی مربوط است که باید شارژر به آن متصل شود. بدین معنا که اکثر ولتاژ ورودی شارژرها 100-240V می باشند، بنابراین می توانید آن‌ها را مستقیماً به پریز برق متصل کنید و از برق 240 ولتی استفاده کرد.

ولتاژ ورودی

عبارت Output برخی شارژرها 5V و برخی دیگر بالاتر نوشته شده است و بدان معنا است که ولتاژ خروجی آن شارژر 5 ولت می باشد که سازگار با باتری گوشی می باشد. اکنون که با مفهوم ولتاژ آشنا شدیم در ادامه تفاوت آن را شدت جریان بررسی خواهیم کرد.

اگر برای خرید شارژر اصلی آیفون دچار سردرگمی هستید به شما پیشنهاد می دهیم مطالعه ی مقاله ی 7 روش تشخیص شارژر اصلی و تقلبی آیفون را از دست ندهید.

ولتاژ خروجی

تفاوت ولتاژ و شدت جریان گوشی:

همان‌طور که در مطالب بالا بیان کردیم ولتاژ بیان‌گر فشار الکتریکی است و هر چه مقدار این فشار بیشتر باشد، انرژی الکتریکی با قدرت بیشتری به وسیله‌ی آن هدایت می شود. اما شدت جریان برابر است با واحد آمپر و مقدار جریان الکتریکی که در واحد زمان که از قسمت‌های خاص مدار عبور می‌کند. در واقع این دو مقوله با یکدیگر در ارتباط هستند اما مشابه نمی باشند. هر چه میزان شدت جریان بیشتر باشد، سرعت انتقال آن نیز بیشتر است و گوشی زودتر شارژ می شود. البته ناگفته نماند که افزایش شدت جریان شارژر امن ترین وضعیت نسبت به بالاتر رفتن ولتاژ دارد.

آیا از هر شارژری می توانیم برای گوشی استفاده کنیم؟

در واقع شما نمی توانید از هر شارژری برای شارژ گوشی موبایل خود استفاده کنید. به عنوان مثال اگر گوشی شما دارای 2 میلی آمپر ساعت است نمی تونید از شارژری که 1 میلی آمپر است استفاده کنید زیرا مدت زمان قرار گرفتن گوشی درون شارژر بیشتر می شود و باعث آسیب رسیدن به باتری گوشی می شود.

حتی اگر از شارژری استفاده کنید که توان خروجی آن بالاتر از گوشی شما باشد نیز باعث آسیب رسیدن به باتری گوشی و به مرور زمان قطعات درونی گوشی می شود. بنابراین بهترین پیشنهاد ما به شما خرید شارژر اصل با توان و ولتاژ و شدت جریان سازگار با گوشی می باشد.

به عنوان مثال شارژر 45 واتی سامسونگ از ولتاژ 5/9/15/20 ولت برخوردار است و سوپر فست شارژ می باشد. این شارژر مناسب گوشی هایی است که از این ولتاژ و توان خروجی پشتیبانی می کنند همانند: سری S23 Ultra/ S24 Ultra

شارژر آیفون 13 نیز از ولتاژ 5 ولت برخوردار است و جزو شارژرهای فست شارژ با توان خروجی 20 وات به شمار می آید.

جمع بندی:

در این مقاله سعی کردیم شما را بیشتر با ولتاژ و شدت جریان گوشی آشنا کنیم تا هنگام خرید شارژر موبایل بتوانید انتخاب بهتر و با دانش بیشتری داشته باشید.

دیدگاه شما چیست؟
دیدگاه ها
  • کاربر میهمان 1402/12/22
    سلام یه سوال داشتم شارژر گوشی من 33 وات شیائومی هست آیا می تونم از شارژر 120 وات که برای گوشی بابام هست استفاده کنم؟
    • کاربر میهمان 1402/12/22
      سلام.
      باید بگوییم خیر،  زیرا به مرور زمان باعث خراب شدن باتری و همچنین گوشی موبایل شما می شود. اگر شارژر 33 وات شما خراب شده باشد می توانم پیشنهاد کنم از لینک زیر شارژر 33 وات اصلی رو خریداری کنید.

      https://axron.ir/product/1395/%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%98%D8%B1-%D8%AF%DB%8C%D9%88%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%B1%D8%A8%D9%88-%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C-%D8%B4%DB%8C%D8%A7%D8%A6%D9%88%D9%85%DB%8C
  • کاربر میهمان 1403/02/09
    سلام وقت بخیر. ممنون از مطلب مفیدی که نوشته بودید. یه سوال داشتم من می تونم از شارژری که 5 ولت برای شارژ ایرپاد استفاده کنم؟
    • کاربر میهمان 1403/02/09
      سلام دوست عزیز. بستگی داره آمپر شارژر چقدر باشه . در واقع برای شارژ ایرپاد باید از شارژرهایی که 5 ولت و 1.5 آمپر هستن و توان خروجی 10 وات دارند استفاده کنید. به طور دقیق بگم از شارژرهایی که غیر فست هستند باید استفاده شوند.