راهنمای خرید شارژر موبایل و کابل شارژ | معرفی بهترین شارژرها

شارژرها یکی از ضروری‌ترین لوازم جانبی موبایل هستند که بر کیفیت و همچنین عمر باتری موبایل تأثیر می‌گذارند. استفاده از شارژرهای تقلبی علاوه بر آسیب رساندن به باتری گوشی، باعث داغ شدن بیش از حد گوشی و باد کردن باتری می شوند. به همین علت در هنگام خرید شارژر موبایل باید توجه داشته باشید که شارژر و کابل متناسب با باتری گوشی خود را انتخاب کنید. در ادامه این مطلب شما را با راهنمای خرید شارژر گوشی موبایل و کابل شارژ آن آشنا می کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

راهنمای خرید شارژر موبایل

مهم ترین خصوصیات فنی در شارژرها:

عبارت وات (W) یکی از متداول‌ترین خصوصیاتی است که روی یک شارژر گوشی نوشته شده است. در وات حاصل ضرب ولتاژ در آمپراژ شارژر است و بدین معنا است که یک شارژر می تواند چه مقدار شارژ را به تلفن همراه شما منتقل کند. ولتاژ و آمپر دو مشخصه مهم هستند که نقش بسیاری در تأمین انرژی تلفن همراه و باتری آن دارند.

روی باتری‌ها معمولاً مقدار ولتاژ خروجی و همچنین مقدار آمپر ورودی نوشته شده است. آمپر ورودی بیان کننده میزان جریان الکتریسیته ای است که شارژر از خود عبور می دهد. واحد استاندارد اندازه‌گیری این جریان الکتریسیته با میلی‌آمپر سنجیده می‌شود. معمولاً جریان الکتریکی را با واحد آمپر (A) و ظرفیت انرژی ذخیره شده یک باتری را با (mAh) واحد میلی‌آمپر در ساعت اندازه‌گیری می‌کنند.

با این حال یک تلفن همراه با چه سرعتی از شارژ صفر به کامل برسد نیز با مقدار واتی که از شارژر و مقدار دریافت آن از گوشی تلفن همراه بستگی دارد که با توجه به مدل گوشی تلفن همراه متفاوت است و برای دانستن آن کافی است که نام گوشی خود را در اینترنت سرچ کرده و اطلاعات فنی آن را مطالعه کنید.

فناوری شارژ سریع (Fast Charge):

امروزه اکثر تلفن های همراه از یک فناوری و قابیلت جدیدی برخوردار هستند با نام شارژ سریع که آن ها را تحت عنوان Fast Charging و یا Quick Charging می شناسیم. مفهوم شارژ سریع برای اولین بار توسط شرکت کوالکام (Qualcomm) شکل گرفته است. فناوری شارژ سریع باعث می شود تا گوشی های موبایل و دیگر دستگاه‌های دیجیتال با سرعت بیشتری از حالت معمولی شارژ شوند.

به طور کلی فست شارژ باعث افزایش میزان انرژی ارسال شده به باتری یک گوشی موبایل می شود تا ظرفیت باتری با سرعت بیشتری کامل شود.

آیا استفاده از شارژ سریع برای گوشی ضرر دارد؟

در جواب این سؤال باید گفت بله به دلیل استفاده از ولتاژ زیاد در آداپتورهای شارژ سریع نمی توان از آن ها برای دستگاه هایی که از فناوری شارژ سریع برخوردار نیستند استفاده کرد زیرا باعث آسیب رساندن به باتری آن ها می شوند و در طولانی مدت ظرفیت باتری را کاهش می دهند.

راهنمای خرید شارژر موبایل

نکات مهم برای خرید یک شارژر موبایل:

در هنگام خرید شارژر باید فاکتورهایی را در نظر گرفت که این فاکتورها جدای اینکه شما از چه مدل گوشی استفاده می کنید است. این فاکتورها عبارتند از:

- ولتاژ:

تمامی گوشی های هوشمند و تبلت ها دارای ولتاژ هستند و اگر در هنگام شارژ خروجی ولتاژ بیش از حد باشد باعث می شود تا باتری آسیب ببیند و یا متورم شود. حتی اگر این ولتاژ بیش از حد کم باشد باعث می شود تا باتری گوشی شما برای شارژ شدن نیاز به مدت زمان طولانی داشته باشد. میزان ولتاژ مورد نیاز هر گوشی موبایل را می توان از روی باتری و یا یک سرچ ساده در اینترنت به دست آورد. باید به این نکته نیز توجه داشته باشید حتی اگر شارژرهای اصلی گوشی شما خراب شود باید شارژری را خریداری کنید که ولتاژ آن با گوشی شما سازگاری داشته باشد. استاندارد ولتاژ خروجی شارژرها معمولاً 5 ولت می باشد.

- آمپراژ:

با توجه به آنکه ولتاژ خروجی شارژرهای گوشی موبایل 5 ولت است، ظرفیت شارژ، شارژرها بر اساس رتبه ی جریان آن ها سنجیده می‌شود؛ بنابراین باید توجه داشته باشید که میزان آمپراژ نوشته شده بر روی یک شارژر با میزان آمپراژ گوشی شما یکسان باشد تا شارژر بتواند به خوبی گوشی شما را شارژ کند. استفاده از شارژر با آمپر کمتر برای گوشی باعث می شود گوشی دیرتر شارژ شود.

- کیفیت:

شارژرهای باکیفیت دارای گواهینامه‌های بین‌المللی از جمله CE، RoHS و MFI می باشند که بیان کننده یک شارژ استاندارد هستند. شارژرهایی که دارای کیفیت بالایی هستند می توانند تشخیص دهند چه زمان باتری به طور کامل شارژ شده است و جریان برق را متوقف کنند. همچنین این شارژرها می توانند میزان ولتاژ ورودی را تنظیم کنند تا هم شارژر و هم دستگاه از نوسانات برق در امان بمانند.

آیا می توان از شارژرهای مختلف برای گوشی استفاده کرد؟

شارژرهای گوشی موبایل دارای شدت خروجی متفاوتی هستند که در واقع متناسب با باتری و مدل گوشی طراحی شده اند. هنگامی که شدت خروجی یک شارژر بیشتر باشد به همان میزان می تواند انرژی بیشتری را به باتری گوشی انتقال دهد. به عنوان مثال ظرفیت باتری دو گوشی یکسان می باشند، یکی از باتری ها را برای شارژ، به شارژر 2 میلی‌آمپر متصل کرده و دیگری را به شارژر 1 میلی‌آمپری. باتری که به شارژر 2 میلی‌آمپری متصل شده است زودتر از دیگر باتری شارژ می شود.

اما آیا استفاده از چنین کاری به باتری آسیب نمی رساند؟ باید گفت تنها شدت گرمای که تولید می شود بیشتر می شود و به کارگیری شارژری با آمپرهای متفاوت ایرادی ندارد، با این حال با توجه به توصیه کارشناسان بهتر است از شارژرهایی استفاده شود که با استانداردهای گوشی‌تان هماهنگی داشته باشند.

راهنمای خرید شارژر موبایل

راهنمای خرید کابل شارژ و معرفی انواع آن:

کابل شارژهای مختلفی برای گوشی های موبایل در بازار وجود دارند که از لحاظ سرعت انتقال، نوع کانکتور، شکل ظاهری و همچنین سرعت انتقال جریان برق متفاوت هستند. به همین علت خرید کابل شارژ اصل و سازگار با گوشی بسیار اهمیت دارد. در ادامه انواع کابل شارژ را معرفی می کنیم که عبارت اند از:

کابل شارژر Type-C:

در سال 2016، کابل شارژرهای نوع C به بازار معرفی شدند که امروزه از آن ها در بیشتر گوشی های هوشمند استفاده می شوند. این نوع کابل شارژها کیفیت شارژ بهتری نسبت به کابل شارژرهای میکرو دارند و همچنین دارای کانکتور دو طرفه هستند که به صورت قرینه طراحی شده اند و از هر دو طرف درون پورت قرار می گیرند. در واقع می توان گفت مزیت بسیار عالی است که کابل شارژرهای تایپ سی از آن برخوردار هستند.

جدیداً شرکت سامسونگ کابل شارژرهایی را به بازار عرضه کرده است که دو طرف تایپ سی هستند و طرفداران بسیاری نیز پیدا کرده است.

کابل شارژ Micro-USB:

در چندین سال گذشته از کابل شارژرهای میکرو در اکثر گوشی های هوشمند استفاده می شده است و تمام تولید کنندگان گوشی های هوشمند به جز شرکت اپل، این کابل شارژ را برای شارژ گوشی های هوشمند طراحی کرده بودند. هر چند امروزه نیز از این کابل شارژ برای گوشی هایی که در سال 2017 و 2018 به بازار عرضه شده اند استفاده می شود. از کابل شارژ میکرو علاوه بر شارژ کردن گوشی های هوشمند می توان برای شارژ کردن اسپیکرها، میکروفون‌ها و هدفون‌ها نیز استفاده کرد.

کابل شارژ آیفون (لایتنینگ):

شرکت اپل کابل شارژرهای را مختص محصولات خود به بازار کرده است که به آن ها کابل شارژ لایتنینگ می گویند این کابل شارژرها نیز همانند کابل های تایپ سی به صورت قرینه طراحی شده اند و از هر دو سمت می توان از آن ها استفاده کرد.

کابل شارژرهای شرکت اپل در گذشته به صورت یک سر USB و یک سر لایتنینگ بوده اند اما امروزه شرکت اپل نیز همانند دیگر شرکت ها کابل شارژرهای تایپ سی تولید کرده اند ولی با این تفاوت که یک سر تایپ سی و طرف دیگر لایتنینگ می باشد.

راهنمای خرید شارژر موبایل

تشخیص شارژر اصلی آیفون 20 وات:

- برای تشخیص آداپتور اصلی آیفون 20 وات باید عبارت‌های Designed by Apple in California، یا چین، برزیل و یا ویتنام روی جعبه درج شده باشد و همچنین شماره سریال درون USB حک شده باشد، البته می توانید این شماره سریال را در وب‌سایت اپل جستجو کنید.

- یکنواخت نبودن جوهر روی آداپتور و یا هرگونه غلط املایی روی آن بدین معناست که آداپتور تقلبی است.

- وزن آداپتور حدود 40 گرم است و گوشه‌های USB آداپتور گرد و منظم است دقیقاً برعکس آداپتورهای تقلبی.

- جریان ورودی درج شده روی آداپتور اصلی آیفون باید 0.15 آمپر باشد در غیر این صورت آداپتور تقلبی است.

- عکس حکاکی شده روی جعبه آداپتور اصلی آیفون کاملاً سفید رنگ است.

معرفی بهترین شارژر موبایل:

در ادامه به معرفی بهترین سری شارژرهای موبایل با توان های مختلف و متناسب با گوشی موبایل می‌پردازیم:

بهترین شارژر اصلی آیفون (20 وات):

هنگامی که شرکت اپل گوشی های آیفون 12 خود را به بازار عرضه کرد آداپتورهای شارژ را از درون جعبه حذف کرد و این موضوع باعث شد که کاربران اپل برای شارژ گوشی های خود، به خرید آداپتور نیازمند شوند. آداپتورهای اصلی 20 وات اپل یکی از بهترین انتخاب‌های کاربران این شرکت است. برای آنکه بتوانید گوشی های خود را با این آداپتور شارژ کنید باید از کابل شارژرهای تایپ سی به لایتنینگ درون جعبه استفاده کنید.

گوشی های مناسب شارژر 20 وات اپل:

آداپتور 20 وات اپل، مناسب گوشی های سری آیفون 12 و سری های آیفون 13 است، البته می توان از آن برای مدل های قدیمی گوشی های آیفون مانند سری آیفون 11 و SE که از آداپتور با توان 18 بهره می بردند، نیز استفاده کرد.

شارژر دیواری آیفون 20 وات

لینک خرید آداپتور 20 وات

شارژر 33 وات توربو شیائومی:

شارژر اصلی شیائومی 33 وات از نسخه 3 شارژر سریع کوالکام پشتیبانی می کند و می توان از آن برای دیگر دستگاه ها با توان شارژ سریع کمتر نیز استفاده کرد. خروجی این شارژر USB-A است و می توان از کابل های میکرو و یا تایپ سی با توجه به نوع گوشی از این شارژر استفاده کرد.

شارژر شیائومی (33 وات)

لینک خرید شارژر 33 وات شیائومی

شارژر اصلی سامسونگ با فن آوری فست شارژ:

شرکت سامسونگ نیز همانند شرکت اپل، آداپتورهای خود را از درون جعبه محصولات خود حذف کرد و به همین علت کاربران نیز مجبور به خرید آداپتور به صورت جداگانه شدند. از آنجایی که اکثر گوشی های سامسونگ از شارژرهای سریع پشتیبانی می کنند بنابراین بهترین انتخاب می تواند شارژرهای سامسونگ با توان 25 وات و یا 45 وات می باشد.

شارژر سامسونگ (25 وات)

لینک خرید شارژر 25 وات سامسونگ

جمع بندی:

همان‌طور که این مقاله ذکر شد برای خرید آداپتور ابتدا باید مشخصات باتری و آداپتور گوشی شما یکسان باشد. در صورتی که سؤالی در مورد شارژرها دارید می توانید در قسمت کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه شما چیست؟