راهنمای خرید پاوربانک و بررسی نکات مهم در هنگام خرید

هنگامی که برای اولین بار گوشی‌های موبایل به بازار عرضه شده‌اند، اکثراً نگران تمام شدن باتری آن در طول روز بودند زیرا در آن زمان نمی‌توانستند خارج از خانه و دور از برق گوشی خود را شارژ کنند و پس از اتمام باتری مجبور به استفاده از تلفن‌های عمومی می‌شدند؛ اما پس از گذشت سال‌ها و ورود پاوربانک به بازار دیگر کسی نگران اتمام باتری گوشی موبایل خود نبود.

امروزه پاوربانک ها با توجه به تکنولوژی های پیشرفته بسیار پیشرفت کرده‌اند و دارای قابلیت‌های بسیار متفاوتی هستند. هنگامی که پاوربانک ها به بازار عرضه شدند مورد استقبال بیش از حد مردم قرار گرفتند، به همین علت به عنوان یکی از کاربردی‌ترین لوازم جانبی موبایل شناخته شد. اگر نمی‌دانید چه پاوربانکی برای گوشی شما مناسب است و می خواهید با این محصول بیشتر آشنا شوید به شما پیشنهاد می کنیم تا انتهای راهنمای خرید پاوربانک اصلی با ما همراه باشید.

راهنمای خرید پاوربانک

فهرست مطالب راهنمای خرید پاوربانک:

  • - پاوربانک چیست؟
  • - با پاوربانک چه چیزهایی را می توان شارژ کرد؟
  • - انواع پاوربانک ها
  • - یک پاوربانک چند بار گوشی را شارژ می کند؟
  • - ظرفیت پاوربانک
  • - شارژ سریع پاوربانک
  • - پاوربانک چند پورت دارد؟
  • - آیا استفاده از پاوربانک گوشی را خراب می کند
  • - قابلیت کنترل شدت جریان
  • - پاوربانک سبک خریداری کنیم یا سنگین
  • - آیا پاوربانک قابل تعمیر است؟
  • - پاوربانک دارای LED
  • - معرفی بهترین برند پاوربانک

پاوربانک چیست؟

ابتدا توضیح مختصری درباره پاوربانک برای برخی که نمی‌دانند پاوربانک چیست می دهیم. پاوربانک ها در واقع باتری‌های قابل حمل هستند که به وسیله‌ی آن‌ها می توان باتری گوشی‌های موبایل و یا دیگر لوازم الکتریکی را شارژ کرد. باتری پاوربانک ها در ظرفیت‌های مختلفی به بازار عرضه شده‌اند که با توجه به نیاز خود باید آن‌ها را خریداری کنید. پاوربانک ها قابل شارژ شدن هستند و برق را درون خود ذخیره می کنند تا هنگامی که به دیگر وسایل الکتریکی متصل شدند، نیرو را به آن‌ها انتقال دهند.

با پاوربانک چه چیزهایی را می توان شارژ کرد؟

پاوربانک ها تنها برای شارژ کردن لوازم الکتریکی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند بلکه از آن‌ها به عنوان برق همراه نیز استفاده می کنند. به عنوان مثال اگر لامپی دارای کابل USB باشد و یا اسپیکری را بخواهید به آن متصل کنید و آهنگ گوش کنید. برای شارژ کردن لپ تاپ نیز می توان از پاوربانک های با ولتاژ بالا استفاده کرد.

انواع پاوربانک ها:

مدل‌های مختلفی از پاوربانک در بازار موجود است که کاربران با توجه به نیاز و همچنین بودجه خود آن‌ها را خریداری می کنند. پاوربانک ها از لحاظ سایز و ظرفیت با یکدیگر متفاوت هستند. در ادامه انواع پاوربانک را معرفی می کنیم:

راهنمای خرید پاوربانک

پاوربانک مناسب گوشی‌های هوشمند و تبلت:

ظرفیت باتری گوشی‌های هوشمند نسبت به لپ‌تاپ‌ها بسیار کمتر است، به همین علت نیاز به خرید پاوربانک با ظرفیت بالا نیست، اما پاوربانک هایی که دارای ظرفیت بالا هستند قابلیت شارژ به تعداد دفعات بیشتر را برای گوشی شما به ارمغان می‌آورد. شدت جریان و ولتاژ این نوع پاوربانک ها مطابق با گوشی‌های موبایل تولید شده‌اند، به همین علت آسیبی به گوشی‌های هوشمند وارد نمی کنند. اکثر پاوربانک های موجود در بازار به همراه یک کابل شارژ پاوربانک به بازار عرضه شده‌اند.

پاوربانک خورشیدی:

پاوربانک های خورشیدی به دلیل سیستم جذب انرژی، به حفظ محیط یست آسیب نمی رساند به همین علت طرفداران بسیار زیادی دارند. این نوع پاوربانک ها توسط انرژی خورشیدی شارژ می شوند و بیشتر برای افرادی که بیشتر اوقات در مسافرت بسر می‌برند مناسب است.

پاوربانک خورشیدی

پاوربانک های هوشمند:

پاوربانک ها در سلامت باتری موبایل نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند، امروزه اکثر افرادی که از گوشی‌های هوشمند استفاده می کنند دارای یک پاوربانک هستند؛ اما باید بدانید که هر پاوربانکی استانداردهای لازم را ندارند، بنابراین باید از پاوربانکی استفاده کنید که دارای ویژگی‌های استانداردی است تا آسیبی به باتری گوشی شما نزند. استانداردها و ویژگی‌های یک پاوربانک شامل: شارژ سریع، شارژ ایمن، کنترل شدت جریان است.

پاوربانک ها همچنین باید دارای فناوری Power Delivery باشد تا باعث انفجار و ذوب شدن باتری دستگاه‌های هوشمند نشود. این فناوری علاوه بر رعایت استاندارد کنترل ولتاژ، با تقسیم کردن نیروی لازم بین دو دستگاه باعث می شود تا بار اضافی به دستگاه‌های هوشمند منتقل نشود.

پاوربانک مخصوص لپ تاپ:

همان‌طور که می دانید لپ‌تاپ‌ها دارای باتری‌های بسیار قدرتمندی هستند به همین علت برای روشن شدن نیاز به ولتاژ بالا دارند؛ بنابراین پاوربانک هایی که دارای ولتاژ کم هستند نمی توانند باتری لپ تاپ را شارژ کنند. پاوربانکی مناسب شارژ باتری لپ تاپ است که دارای شدت جریان و ولتاژ بیشتری باشد.

پاوربانک های بی سیم یا وایرلس:

پاوربانک هایی جدیداً به بازار عرضه شده‌اند که برای شارژ دیگر گوشی‌ها نیاز به متصل کردن کابل نمی‌باشند و تنها کافی است گوشی‌های هوشمند شما دارای قابلیت اتصال بی سیم باشند تا با نزدیک قرار دادن گوشی به پاوربانک آن را شارژ کند.

پاوربانک های ضد آب و ضد ضربه:

اکثر افرادی که گردشگری می کنند و یا کارشان درون آب است از پاوربانک های ضد آب و ضد ضربه استفاده می کنند. این نوع پاوربانک ها به دلیل ضد ضربه و ضد آب بودن، هیچ آسیبی در شرایط محیطی به آن‌ها وارد نمی شود. البته باید گفت قیمت پاوربانک های ضد آب همانند پاوربانک های بی سیم بسیار بالا است.

پاوربانک ضد ضربه

یک پاوربانک چند بار گوشی را شارژ می کند؟

همان‌طور که در مطالب بالا بیان کردیم پاوربانک ها دارای ظرفیت‌های متفاوتی هستند و هر چه ظرفیت پاوربانک بالاتر باشد تعداد دفعات شارژ گوشی بیشتر می شود. به عنوان مثال اگر باتری گوشی شما 5000 میلی آمپر در ساعت ظرفیت داشته باشد، یک پاوربانک با ظرفیت 10000 میلی آمپر در ساعت می‌تواند تنها گوشی شما را 1 بار در طول روز شارژ کند و دلیل آن به ظرفیت اسمی و همچنین ظرفیت واقعی پاوربانک ها برمی گردد که در مطالب جلوتر آن را بیان خواهیم کرد. برای آنکه بتوانید به طور دقیق تشخیص دهید یک پاوربانک چند بار گوشی شما را شارژ می کند می توانید به سایت powerbankexpert مراجعه کنید.

ظرفیت پاوربانک:

یکی از نکات بسیار مهمی که باید قبل از خرید یک پاوربانک به آن توجه داشت ظرفیت پاوربانک است. ظرفیت پاوربانک را با واحد میلی آمپر ساعت (mAh) بیان می کنند. کاربران با دانستن ظرفیت یک پاوربانک می توانند تشخیص دهند باتری گوشی خود را چند بار می توان شارژ کرد.

ظرفیت اسمی و ظرفیت واقعی پاوربانک:

تمامی پاوربانک ها دارای ظرفیت اسمی و ظرفیت واقعی هستند، اما این به چه معناست؟ ظرفیت اسمی پاوربانک عددی است که روی بسته بندی و یا بدنه ی پاوربانک نوشته می شود. به عنوان مثال پاوربانکی با ظرفیت 10000 میلی آمپر در ساعت خریداری می کنید و باتری گوشی شما 5000 میلی آمپر در ساعت و انتظار می رود که این پاوربانک بتواند حداقل 2 بار در روز گوشی شما را از 0 تا 100 درصد شارژ کند اما واقعیت این است که پاوربانک 10000 میلی آمپر تنها 1 بار الی 1 بار و نیم در روز بتواند باتری گوشی شما را شارژ کند به این دلیل که از این 10000 میلی آمپر 10 الی 20 درصد آن انرژی حدر می رود و در حقیقت ظرفیت واقعی پاوربانک 8000 میلی آمپر می باشد.

هنگامی که گوشی را شارژ پاوربانک متصل می کنید گوشی داغ می کند و مقداری از انرژی به گرما تبدیل می شود و دیگری مربوط به برق می باشد؛ بنابراین متوجه شدیم که ظرفیت واقعی یک پاوربانک همیشه کمتر از ظرفیت اسمی است که روی بدنه پاوربانک نوشته شده است. البته نکته ی دیگری که باید ذکر کرد این است که تعداد دفعات شارژ یک پاوربانک به سلامت باتری گوشی نیز بستگی دارد.

راهنمای خرید پاوربانک

نحوه‌ی محاسبه ظرفیت واقعی پاوربانک:

برای آنکه بتوان ظرفیت واقعی پاوربانک را به دست آورد باید ظرفیت اسمی را در میزان بهره‌وری آن ضرب کرد. بهره‌وری پاوربانک ها با یکدیگر متفاوت هستند و این امکان وجود دارد که با بهره‌وری 60 الی 70 درصدی مواجه شویم. به طور معمول ظرفیت اسمی و همچنین بهره‌وری آن را به صورت دو عدد در مشخصات پاوربانک بیان می کنند؛ اما اگر بهره‌وری پاوربانک توسط شرکت سازنده بیان نشده بود می توان برای محاسبه ی ظرفیت واقعی از میانگین 80 درصدی استفاده کرد؛ بنابراین یک پاوربانک 10000 میلی آمپر، ظرفیتی تقریبی 8000 میلی آمپر را در اختیار کاربران قرار می دهد.

شارژ سریع پاوربانک:

امروزه سرعت شارژرهای دیواری و یا همان شارژرهای اصلی گوشی‌های هوشمند بسیار زیاد است و گوشی در کمترین زمان ممکن خود شارژ می شود. به همین علت برخی افراد تمایل دارند که پاوربانک هایی که خریداری می کنند نیز این قابلیت را داشته باشند، خوشبختانه برخی از پاوربانک هایی که به بازار عرضه شده‌اند از شارژ سریع پشتیبانی می کنند.

ویژگی‌های شارژ سریع مانند Power Delivery (PD) ، Quick Charge (QC) و فناوری Qi می باشد که باعث می شوند گوشی با سرعت بیشتری شارژ شود. البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که برای استفاده از قابلیت شارژ سریع، گوشی باید این قابلیت‌ها را داشته باشد.

فناوری Power Delivery (PD):

فناوری PD نیرو را با حداکثر سرعت به دستگاه‌های الکتریکی منتقل می کند و همچنین باعث می شود که نیرو با توجه به توانایی باتری و به صورت منظم وارد دستگاه شود تا هم به باتری و هم به گوشی آسیبی وارد نکند. در واقع این فناوری انرژی وارد شده به باتری را کنترل می کند.

فناوری pd

فناوری Quick Charge(QC):

فناوری QC توسط کمپانی کوالکام تولید شده است و باعث می شود که گوشی با سرعت بیش از حد معمول شارژ شود. این فناوری همچنین می‌تواند ولتاژ داخلی را تنظیم کند.

فناوری Qi:

فناوری Qi فناوری شارژ سریع برای پاوربانک های بی سیم می باشد؛ بنابراین در هنگام خرید پاوربانک های بی سیم باید توجه داشته باشید که از این فناوری پشتیبانی می کند یا خیر. این فناوری نیز همانند فناوری QC توسط کمپانی کوالکام ساخته شده است.

فناوری شارژ سریع 1.0 / 2.0 / 3.0 کوالکوم

- فناوری شارژ سریع 1.0 کوالکوم معمولاً دارای ولتاژ خروجی 5 ولت و توان 10 وات است.

- فناوری شارژ سریع 2.0 کوالکوم دارای ولتاژ خروجی 5/ 9/ 12 ولت و با توان 18 وات است.

- فناوری شارژ سریع 3.0 کوالکوم نیز دارای ولتاژ خروجی 3.2 الی 20 ولت می باشد که حداکثر توان آن تا 18 وات افزایش می یابد.

پاوربانک چند پورت دارد؟

پاوربانک ها دارای پورت های مختلفی هستند که می توان از هر پورت خروجی با شدت جریان متفاوتی استفاده کرد. اکثر پاوربانک های موجود در بازار دارای دو پورت خروجی هستند که یکی از آن‌ها 1 آمپر و دیگری 2.1 آمپر است.

باید در هنگام خرید پاوربانک به شدت جریان خروجی توجه داشته باشید و حتماً پاوربانکی خریداری کنید که شدت جریان آن 2.1 آمپر به بالا باشد، زیرا شارژ سریع از طریق پورت های با شدت جریان بالا انتقال پیدا می کند.

معمولاً پاوربانک ها از یک پورت USB و یک پورت تایپ سی برای شارژ سریع برخوردار هستند. اگر پاوربانکی که خریداری می کند قابلیت شارژ سریع را ندارند، از پورت تایپ سی نیز برخوردار نخواهد بود و دارای پورت Micro USB برای شارژ کردن می باشد.

آیا استفاده از پاوربانک گوشی را خراب می کند:

یکی از متداول ترین سؤال‌ها که برای کاربران پیش می‌آید این است که آیا پاوربانک باعث خراب شدن گوشی موبایل می شود؟ باید در جواب گفت به نوع پاوربانک و ویژگی‌های آن بستگی دارد. پاوربانک هایی که دارای ایمنی و استاندارد خاصی نیستند، به گوشی آسیب می‌رسانند اما اگر پاوربانک دارای فناوری PD و یا دیگر استانداردهای خاص بود باید گفت که خیالتان راحت زیرا به گوشی آسیب وارد نمی شود. استانداردهایی که هر پاوربانک باید دارا باشد عبارت اند از:

- ولتاژ بیش از حد نرمال  (Over Voltage Protection) بدین معنا که پاوربانک قادر خواهد بود در برابر شدت جریان زیاد مقاومت کند.

- بیش از حد شارژ شدن  (Over Charge Protections) بدان معنا که پاوربانک قادر باشد انتقال نیرو را در زمان پر بودن شارژ گوشی قطع کند.

- اتصال کوتاه  (Short-Circuit) بدین معنا که پاوربانک در برابرنوسانات برق مقاومت داشته باشد.

- شدت جریان بیش از حد  (Over Current Protections) یعنی پاوربانک بتواند هنگامی که برق قطع و وصل می شود و یا ولتاژ بالا می رود آن را خنثی کند تا باتری گوشی و همچنین پاوربانک آسیب نبیند.

- گرما  (Over Heat Protections) یعنی پاوربانک بتواند در برابر بالا رفتن دما در اثر شدت جریان مقاومت کند.

خرید پاوربانک

قابلیت کنترل شدت جریان:

اکثر پاوربانک هایی که امروزه به بازار عرضه شده‌اند دارای قابلیت کنترل شدت جریان هوشمند هستند. همان‌طور که می دانید نوسانات برق و همچنین شدت جریان بالا باعث خراب شدن گوشی‌های هوشمند و یا برخی مواقع پاوربانک ها می شوند، به همین علت در هنگام خرید پاوربانک باید توجه داشته باشید که آیا این پاوربانک دارای استانداردهای Fit Charge یا AI Power است یا خیر. وجود این فناوری در پاوربانک به ایمنی دستگاه کمک می کند.

فناوری Fit Charge به میزان مورد نیاز به گوشی موبایل برق منتقل می کند و زمانی که شارژ 100 درصد شد برق را قطع می کند.

فناوری AI Power شدت جریان را کنترل می کند تا نیرو بیش از حد به گوشی منتقل نشود.

پاوربانک سبک خریداری کنیم یا سنگین:

معمولاً بسیاری از افراد برای خرید پاوربانک به ابعاد و قابل حمل بودن آن توجه بسیاری دارند. پاوربانک ها با ابعاد مختلفی در بازار موجود هستند، بعضی از آن‌ها بسیار سبک و قابل حمل و برخی دیگر بسیار سنگین و بزرگ هستند که قابل حمل نمی‌باشند.

اما باید گفت برای خرید یک پاوربانک باید با توجه به نیازتان آن را تهیه کنید و همچنین وزن یک پاوربانک به ظرفیت آن نیز بستگی دارد یعنی هر ظرفیت اسمی پاوربانک بالاتر باشد وزن آن نیز بیشتر است.

آیا پاوربانک قابل تعمیر است؟

درواقع پاوربانک ها زمانی که خراب می شوند قابل تعمیر نیستند. به عنوان مثال اگر باتری پاوربانکی خراب شود نمی توان آن را تعمیر کرد زیرا باتری پاوربانک از دو نوع لیتیوم پلیمری و یا لیتیوم یون است که در پاوربانک ها غیر قابل تعویض هستند.

بنابراین اگر می خواهید پاوربانکتان طول عمر بیشتری داشته باشید مراقب باشید ضربه نبیند، زیرا این نوع دستگاه‌ها به ضربه حساس هستند و باعث خرابی و در برخی مواقع انفجار می شوند.

پاوربانک دارای LED:

برخی پاوربانک ها برای نشان دادن میزان شارژ دارای نشانگر LED هستند و این قابلیت به کاربران کمک می کند تا بتوانند دقیق تر تشخیص دهند که آیا پاوربانک شارژ دارد یا خیر. برخی از نمایشگرهای LED درصد باتری را به نمایش می گذارند و برخی دیگر با علامت باتری را خانه های پر و یا خالی روی پاوربانک نشان می دهند.

برخی پاوربانک ها که امروزه به بازار عرضه شده‌اند دارای چراغ قوه هستند که بسیار مناسب افرادی است که به گردشگری مشغول هستند.

راهنمای خرید پاوربانک

معرفی بهترین برند پاوربانک:

امروزه پاوربانک هایی که بازار عرضه شده‌اند از برندهای مختلفی هستند که برخی از آن‌ها بسیار معروف و برخی دیگر متفرقه هستند. برندهای معروف که اقدام به تولید پاوربانک کرده‌اند عبارت اند از: پاوربانک شیائومی، پاوربانک سامسونگ، پاوربانک روموس، پاوربانک انرجایزر، پاوربانک انکر، پاوربانک راوپاور، پاوربانک کانفلون و پاوربانک ریمکس هستند.

اکثر پاوربانک ها دارای ویژگی یکسانی همانند: ابعاد و استانداردهای خاص، فناوری PD، شارژ سریع، فناوری شارژ سریع بی سیم، شارژ ایمن و شارژ ایمن برخوردار هستند. همچنین دارای پورت های متعددی مانند پورت شارژ سریع، پورت تایپ سی و پورت Micro USB هستند که بهترین گزینه برای خرید پاوربانک می‌باشند.

جمع‌بندی:

در این مطلب راهنمای خرید پاوربانک، برخی پاوربانک ها با برندهای معروف و همچنین ویژگی‌های یک پاوربانک خوب را معرفی کردیم تا بتوانید در هنگام خرید بهترین انتخاب را داشته باشید. به این نکته دقت کنید پاوربانکی خریداری کنید که دارای گارانتی باشد و همچنین از فناوری شارژ سریع و ایمن نیز برخوردار باشد.

دیدگاه شما چیست؟